PROŠ Programování do škol |
TÉMATICKÝ CELEK 02 | |
2.1 Typy souborů a objektů | |
- projekt ve VB může obsahovat tyto typy
souborů a objektů: 1. Formulářové moduly - mají příponu .vb, - mohou obsahovat ⑉ textové popisy formulářů a jejich prvků, včetně nastavení jejich vlastností, ⑉deklarace konstant, proměnných a externích procedur na úrovni formuláře, procedur pro obsluhu událostí a obecných procedur 2. Projektové solutiony - mají příponu .sln, - mohou obsahovat ⑉všechny souhrnné informace o formulářích, třídách apod. (v podstatě drží synchronizaci jednotlivých položek celého projektu tak, aby tvořili jednotný celek) ⑉údaje o nastavení uživatelského rozhraní Visual Basicu pro jednotlivé projekty (rozmístění oken, vložené prvky ocx apod.) 3. Moduly třídy - mají příponu .vb, - jsou podobné formulářovým modulům, ale nemají viditelné rozhraní, - využívají se k vytváření vlastních objektů, včetně kódu pro metody a vlastnosti. 4. Standardní moduly - mají příponu .vb, - mohou obsahovat deklarace typů, konstant a proměnných buď veřejných nebo na úrovni modulu, a také deklarace externích a veřejných procedur. 5. Zdrojové User Control - mají příponu .vb, - umožňují tvorbu vlastních ovládacích prvků (tlačítek, posuvníků, apod.). |
|
2.1 Ovládací prvky Label a TextBox | |
2.1.1 Textové pole TextBox | |
- slouží pro text, který má být zadán
uživatelem, např. pro zadávání hesla. - vlastnosti: ⑉Text (co se zobrazí), ⑉Font (nastavení vlastnosti zobrazeného písma), ⑉ForeColor (nastavení barvy zobrazeného textu), ⑉Visible (nastaví zda se má ovládací prvek zobrazit při načtení formuláře), ⑉MultiLine (nastaví zda se může do textového pole vložit víceřádkový záznam, standardně nastaveno MultiLine = False), ⑉ScrollBars (nastaví zobrazení posuvníkových lišt), ⑉Locked (nelze měnit obsah), ⑉MultiLine (umožní zobrazovat více řádků, musí se přidat znak konce řádku vbCrLf, zřetězení pomocí &), - vlastnosti pro nastavení kurzoru – přístupné jen při běhu programu: ⑉SelectionStart (0 – vlevo, 10 – 10.znak od leva), ⑉SelectionLenght (šířka kurzoru), ⑉SelectedText (řetězec, kterým můžeme přepsat text). (CVIČNÝ 01) |
|
2.2.1 Popisové pole Label | |
- slouží pouze k
zobrazování textu (nemůžeme jej uživatelsky editovat!). - vlastnosti: ⑉Text (co zobrazí), ⑉TextAlign (zarovnání zobrazeného textu) ⑉AutoSize (rozměry budou upraveny podle jeho obsahu vodorovně), ⑉Image (vložení obrázku). ⑉ImageAlign (zarovnání obrázku - vertikální i horizontální). ⑉Font (nastavení vlastnosti zobrazeného písma). ⑉ForeColor (nastavení barvy zobrazeného textu). ⑉Visible (nastaví zda se má ovládací prvek zobrazit při načtení formuláře). (CVIČNÝ 02) |
|
2.3 Základní příkazy a vlastnosti ovládacích prvků | |
= - příkaz pro ekvivalenci (přiřazení), - syntaxe (zápis): a = b znamená, že obsah objektu b se vloží do objektu a - syntaxe je pevně dána, to znamená, že není možné napsat b = a jinak dojde k tomu, že obsah objektu a se vloží do objektu b, - používá se i pro nastavení parametrů (vlastností) prvku za běhu programu - syntaxe: TextBox1.Visible = True znamená, že vlastnost Visible ovládacího prvku text se změní na hodnotu True (viditelný) Visible - nastavení zobrazení či nezobrazení ovládacího prvku na formuláři - nabývá hodnot True (viditelný) nebo False (neviditelný) - syntaxe: TextBox1.Visible = True znamená, že vlastnost Visible ovládacího prvku text se změní na hodnotu True (viditelný) TextBox.Text - přiřadí do ovládacího prvku TextBox libovolný textový řetězec za běhu programu - tuto vlastnost je možné nastavit přímo ovládacímu prvku při návrhu a zadaný text se bude v ovládacím prvku zobrazovat již při spuštění formuláře - pokud vkládáme textový řetězec do ovládacího prvku za běhu programu, musíme textový řetězec vložit do uvozovek, - syntaxe: TextBox1.Text = „Táta“ - není vždy nutné zadávat doplňkovou hodnotu Text, neboť u ovládacího prvku TextBox je „výchozí“ - syntaxe: TextBox1 = „Táta“ (CVIČNÝ 03) Text (u ovládacích prvků, kde se nemůže uživatelsky vkládat data za běhu aplikace tj. Label, Button a Form) - přiřadí příslušný text do ovládacího prvku Label, Button a Form (za běhu programu jen prostřednictvím zdrojových kódů), - tuto vlastnost je možné nastavit přímo ovládacímu prvku při návrhu a zadaný text se bude v ovládacím prvku zobrazovat již při spuštění formuláře - pokud vkládáme textový řetězec do ovládacího prvku za běhu programu, musíme textový řetězec vložit do uvozovek - syntaxe: Label1.Text = „Táta“ - ve VB 2010 je vždy nutné zadávat vlastnost Text, neboť zde nefunguje systém „výchozí“ vlastnosti ovládacího prvku Label, Command a Form jako ve Visual Basic 6, - syntaxe: Label1.Text = „Táta“ (CVIČNÝ 04A, CVIČNÝ 04B) e.Graphics.DrawLine (pouze u procedury Paint) - Deklarace (definice proměnné myPen, modrá barva, tloušťka 1): Dim myPen As New Pen(Color.Blue, 1) - Syntaxe: e.Graphics.DrawLine(myPen, 50, 50, 80, 80) - První pozice v závorce definuje zvolený kreslící nástroj v našem případě pero myPen, - druhá a třetí pozice závorky definuje souřadice počátečního bodu čáry (X1 a Y1), - třetí a čtvrtá pozice závorky definuje souřadnice koncového bodu čáry (X2 a Y2), - barva pera a tloušťka pera jsou definovány v dekralaraci pera (Color.Blue, 1). (CVIČNÝ 05) |
|
Show - Syntaxe: Form2.Show (!pozor! u formuláře se kterým aktuálně pracuji jej můžeme volat jen pomocí Me.Show), - zobrazí ovládací prvek Form na obrazovce a to tak, že jej nejprve načte do operační paměti počítače a poté jej zobrazí na obrazovce. Unload - Syntaxe: Unload Form1, - odstraní ovládací prvek Form1 z obrazovky, ale také jej odstraní z paměti počítače. Hide - Syntaxe: Form1.Hide, - skryje ovládací prvek Form1 na obrazovce, ale neodstraní jej z operační paměti počítače. |
|
2.4 Práce s objekty (ovládací prvky a jejich vlastnosti) | |
2.4.1 Objekt | |
- je spojení kódu (procedur a funkcí) a dat (proměnných),
které se může chovat jako samostatná jednotka, - objektem může být část aplikace (ovládací prvek, formulář) nebo i celá aplikace, - každý objekt je definován třídou. Všechny objekty jsou vytvářeny jako identické kopie třídy, třída je jako šablona pro objekt, která říká, co by si daný objekt měl pamatovat (jeho data - proměnné) a co by měl umět (jeho metody) - říkáme, že objekt je instancí třídy, - VB umožňuje využívat objekty i z jiných aplikací. >> objektově orientované programování |
|
2.4.2 Práce s objekty | |
- objekty podporují vlastnosti, metody a
události, ⑉událost – akce rozeznaná objektem (např. klepnutí tlačítka myši, stisk klávesy). ⑉metoda – funkce nebo procedura, kterou objekt zná. |
|
2.4.3 Vlastnosti | |
- data objektu (nastavení a atributy jako např.
text, visible), - změnou vlastností změníme jeho charakteristiku, - máme dva druhy: ⑉vlastností s možností čtení i zápisu, ⑉vlastnosti pouze pro čtení. - hodnotu vlastnosti nastavujeme, pokud chceme změnit vzhled nebo chování objektu. Používáme tuto syntaxi: |
|
Pro získání hodnoty vlastnosti používáme většinou tuto syntaxi: | |
2.4.4 Matematické operace s obsahy objektů | |
- používáme „klasické“ matematické
operátory: - ˆ (mocnina), - (opačná hodnota), * / (násobení a dělení), \ (celočíselné dělení), Mod (zbytek celočíselného dělení), + - (součet a rozdíl). - Syntaxe: TextBox1.Text = TextBox2.Text + TextBox3.Text - Což znamená, že do ovládacího prvku TextBox1 se vloží součet obsahu ovládacích prvků TextBox2 a TextBox3 - není vždy nutné zadávat doplňkovou hodnotu Text, neboť u ovládacího prvku TextBox je „výchozí“ Příklad: |
|
Výsledek: Ovládací prvek TextBox1 bude zobrazovat hodnotu 11 | |
STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ CVIČNÝ 01 CVIČNÝ 02 CVIČNÝ 03 CVIČNÝ 04A |
|
CVIČNÝ 04B CVIČNÝ 05 METODIKA |
|
SAMOSTATNÁ PRÁCE 01 VZOROVÉ ZADÁNÍ 02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI 03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ |
|
ZPĚT |