PROŠ 
Programování do škol
 

 

  TÉMATICKÝ CELEK 02
  2.1 Typy souborů a objektů
  - projekt ve VB může obsahovat tyto typy souborů a objektů:

1. Formulářové moduly
- mají příponu .vb,
- mohou obsahovat
    ⑉ textové popisy formulářů a jejich prvků, včetně nastavení jejich vlastností,
    ⑉deklarace konstant, proměnných a externích procedur na úrovni formuláře, procedur pro obsluhu událostí a obecných procedur

2. Projektové solutiony
- mají příponu .sln,
- mohou obsahovat
     ⑉všechny souhrnné informace o formulářích, třídách apod. (v podstatě drží synchronizaci jednotlivých položek celého projektu tak, aby tvořili jednotný celek)
     ⑉údaje o nastavení uživatelského rozhraní Visual Basicu pro jednotlivé projekty (rozmístění oken, vložené prvky ocx apod.)

3. Moduly třídy

- mají příponu .vb,
- jsou podobné formulářovým modulům, ale nemají viditelné rozhraní,
- využívají se k vytváření vlastních objektů, včetně kódu pro metody a vlastnosti.

4. Standardní moduly
- mají příponu .vb,
- mohou obsahovat deklarace typů, konstant a proměnných buď veřejných nebo na úrovni modulu, a také deklarace externích a veřejných procedur.

5. Zdrojové User Control
- mají příponu .vb,
- umožňují tvorbu vlastních ovládacích prvků (tlačítek, posuvníků, apod.).
   
  2.1 Ovládací prvky Label a TextBox
  2.1.1 Textové pole TextBox
  - slouží pro text, který má být zadán uživatelem, např. pro zadávání hesla.

- vlastnosti:
     ⑉Text (co se zobrazí),
     ⑉Font (nastavení vlastnosti zobrazeného písma),
     ⑉ForeColor (nastavení barvy zobrazeného textu),
     ⑉Visible (nastaví zda se má ovládací prvek zobrazit při načtení formuláře),
     ⑉MultiLine (nastaví zda se může do textového pole vložit víceřádkový záznam, standardně nastaveno MultiLine = False),
     ⑉ScrollBars (nastaví zobrazení posuvníkových lišt),
     ⑉Locked (nelze měnit obsah),
     ⑉MultiLine (umožní zobrazovat více řádků, musí se přidat znak konce řádku vbCrLf, zřetězení pomocí &),
- vlastnosti pro nastavení kurzoru – přístupné jen při běhu programu:
     ⑉SelectionStart (0 – vlevo, 10 – 10.znak od leva),
     ⑉SelectionLenght (šířka kurzoru),
     ⑉SelectedText (řetězec, kterým můžeme přepsat text).
(CVIČNÝ 01)

 
   
  2.2.1 Popisové pole Label
- slouží pouze k zobrazování textu (nemůžeme jej uživatelsky editovat!).

- vlastnosti:
     ⑉Text (co zobrazí),
     ⑉TextAlign (zarovnání zobrazeného textu)
     ⑉AutoSize (rozměry budou upraveny podle jeho obsahu vodorovně),
     ⑉Image (vložení obrázku).
     ⑉ImageAlign (zarovnání obrázku - vertikální i horizontální).
     ⑉Font (nastavení vlastnosti zobrazeného písma).
     ⑉ForeColor (nastavení barvy zobrazeného textu).
     ⑉Visible (nastaví zda se má ovládací prvek zobrazit při načtení formuláře).
(CVIČNÝ 02)
   
   
  2.3 Základní příkazy a vlastnosti ovládacích prvků
=

- příkaz pro ekvivalenci (přiřazení),
- syntaxe (zápis): a = b znamená, že obsah objektu b se vloží do objektu a
- syntaxe je pevně dána, to znamená, že není možné napsat b = a jinak dojde k tomu, že obsah objektu a se vloží do objektu b,
- používá se i pro nastavení parametrů (vlastností) prvku za běhu programu
- syntaxe: TextBox1.Visible = True znamená, že vlastnost Visible ovládacího prvku text se změní na hodnotu True (viditelný)

Visible
- nastavení zobrazení či nezobrazení ovládacího prvku na formuláři
- nabývá hodnot True (viditelný) nebo False (neviditelný)
- syntaxe: TextBox1.Visible = True znamená, že vlastnost Visible ovládacího prvku text se změní na hodnotu True (viditelný)

TextBox.Text

- přiřadí do ovládacího prvku TextBox libovolný textový řetězec za běhu programu
- tuto vlastnost je možné nastavit přímo ovládacímu prvku při návrhu a zadaný text se bude v ovládacím prvku zobrazovat již při spuštění formuláře
- pokud vkládáme textový řetězec do ovládacího prvku za běhu programu, musíme textový řetězec vložit do uvozovek,
- syntaxe: TextBox1.Text = „Táta“
- není vždy nutné zadávat doplňkovou hodnotu Text, neboť u ovládacího prvku TextBox je „výchozí“
- syntaxe: TextBox1 = „Táta“
(CVIČNÝ 03)


Text (u ovládacích prvků, kde se nemůže uživatelsky vkládat data za běhu aplikace tj. Label, Button a Form)
- přiřadí příslušný text do ovládacího prvku Label, Button a Form (za běhu programu jen prostřednictvím zdrojových kódů),
- tuto vlastnost je možné nastavit přímo ovládacímu prvku při návrhu a zadaný text se bude v ovládacím prvku zobrazovat již při spuštění formuláře
- pokud vkládáme textový řetězec do ovládacího prvku za běhu programu, musíme textový řetězec vložit do uvozovek
- syntaxe: Label1.Text = „Táta“
- ve VB 2010 je vždy nutné zadávat vlastnost Text, neboť zde nefunguje systém „výchozí“ vlastnosti ovládacího prvku Label, Command a Form jako ve Visual Basic 6,
- syntaxe: Label1.Text = „Táta“
(CVIČNÝ 04A, CVIČNÝ 04B)


e.Graphics.DrawLine (pouze u procedury Paint)
- Deklarace (definice proměnné myPen, modrá barva, tloušťka 1):
Dim myPen As New Pen(Color.Blue, 1)
- Syntaxe: e.Graphics.DrawLine(myPen, 50, 50, 80, 80)
- První pozice v závorce definuje zvolený kreslící nástroj v našem případě pero myPen,
- druhá a třetí pozice závorky definuje souřadice počátečního bodu čáry (X1 a Y1),
- třetí a čtvrtá pozice závorky definuje souřadnice koncového bodu čáry (X2 a Y2),
- barva pera a tloušťka pera jsou definovány v dekralaraci pera (Color.Blue, 1).
(CVIČNÝ 05)
   
  Show
- Syntaxe: Form2.Show (!pozor! u formuláře se kterým aktuálně pracuji jej můžeme volat jen pomocí Me.Show),
- zobrazí ovládací prvek Form na obrazovce a to tak, že jej nejprve načte do operační paměti počítače a poté jej zobrazí na obrazovce.

Unload
- Syntaxe: Unload Form1,
- odstraní ovládací prvek Form1 z obrazovky, ale také jej odstraní z paměti počítače.

Hide
- Syntaxe: Form1.Hide,
- skryje ovládací prvek Form1 na obrazovce, ale neodstraní jej z operační paměti počítače.
   
  2.4 Práce s objekty (ovládací prvky a jejich vlastnosti)
  2.4.1 Objekt
  - je spojení kódu (procedur a funkcí) a dat (proměnných), které se může chovat jako samostatná jednotka,
- objektem může být část aplikace (ovládací prvek, formulář) nebo i celá aplikace,
- každý objekt je definován třídou. Všechny objekty jsou vytvářeny jako identické kopie třídy, třída je jako šablona pro objekt, která říká, co by si daný objekt měl pamatovat (jeho data - proměnné) a co by měl umět (jeho metody)
- říkáme, že objekt je instancí  třídy,
- VB umožňuje využívat objekty i z jiných aplikací.
>> objektově orientované programování
  2.4.2 Práce s objekty
  - objekty podporují vlastnosti, metody a události,
     ⑉událost – akce rozeznaná objektem (např. klepnutí tlačítka myši, stisk klávesy).
     ⑉metoda – funkce nebo procedura, kterou objekt zná.
  2.4.3 Vlastnosti
  - data objektu (nastavení a atributy jako např. text, visible),
- změnou vlastností změníme jeho charakteristiku,
- máme dva druhy:
     ⑉vlastností s možností čtení i zápisu,
     ⑉vlastnosti pouze pro čtení.
- hodnotu vlastnosti nastavujeme, pokud chceme změnit vzhled nebo chování objektu.

Používáme tuto syntaxi:
   
  Pro získání hodnoty vlastnosti používáme většinou tuto syntaxi:
   
  2.4.4 Matematické operace s obsahy objektů
  - používáme „klasické“ matematické operátory:
- ˆ (mocnina), - (opačná hodnota), * / (násobení a dělení), \ (celočíselné dělení), Mod (zbytek celočíselného dělení), + - (součet a rozdíl).
- Syntaxe: TextBox1.Text = TextBox2.Text + TextBox3.Text
- Což znamená, že do ovládacího prvku TextBox1 se vloží součet obsahu ovládacích prvků TextBox2 a TextBox3
- není vždy nutné zadávat doplňkovou hodnotu Text, neboť u ovládacího prvku TextBox je „výchozí“

Příklad:
   
Výsledek: Ovládací prvek TextBox1 bude zobrazovat hodnotu 11
   
  STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ

CVIČNÝ 01
CVIČNÝ 02
CVIČNÝ 03
CVIČNÝ 04A
  CVIČNÝ 04B
CVIČNÝ 05
METODIKA
   
  SAMOSTATNÁ PRÁCE

01 VZOROVÉ ZADÁNÍ
02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI
03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ
   
  ZPĚT