Přihlášení

Jméno

Heslo



Nejste členem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.

Photo cloud


progeCAD - alternativa AutoCAD ®
Dodavatelem školní verze konstrukčního 2D&3D programu progeCAD Professional je konstrukční a vývojová kancelář SoliCAD, s.r.o.
 Vertikalní menu, vodorovně rozbalovací, třiúrovňové

08. Budeme si hrát (na hracím automatu)


Ukázka: PROGRAM

Vzhled aplikace – jeho vytvoření, úprava formuláře

Tento příklad jsem si téměř beze změny půjčil z poblikace VB Krok za krokem (viz. Použitá literatura). Ponechal jsem i pojmenování objektů tak, jak je nabízí prostředí Visual Basicu.


Labely 1-3 (TextAlign: MiddleCenter, BorderStyle: FixedSingle, Font: nastavíme vhodnou velikost, např. 24)),Label4 (text: Šťastné sedmičky)
Button1 (Text: START, Name: cmdStart), Button2 (Text: STOP, Name: cmdStop)
PictureBox: obrázek se objeví jen v případě výhry, tj. když aspoň jedno z čísel bude sedmička – nastavíme jeho velikost – SizeMode a nastavením vlastnosti Image nastavíme název souboru s obrázkem, který hodláme načíst. Vlastnost Visible určuje, má-li být viditelný při spuštění obrázku.

SizeMode: StretchImage – obrázek se přizpůsobí zadaným rozměrů – musíme zadat před otevřením grafiky

Image: - v dialogovém okně najdeme obrázek

Visible: false

(Se vzhledem formuláře si samozřejmě můžete pohrát víc, než jsem to udělal já)


Zdrojový kód aplikace

Program se ovládá tlačítky START a STOP – těmto tlačítkům přiřadíme zdrojový kód.

Program bude spuštěn po stisknutí tlačítka START – musíme tedy naprogramovat událost Click.

PictureBox1.Visible = False
Label1.Text = CStr(Int(Rnd() * 10))
Label2.Text = CStr(Int(Rnd() * 10))
Label3.Text = CStr(Int(Rnd() * 10))
'je-li aspon jedne z cislic 7, zobrazi se obrazek a pipne
If (Label1.Text = "7") Or (Label2.Text = "7") Or (Label3.Text = "7") Then
PictureBox1.Visible = True
Beep()
End If

POZNÁMKA:

Všimněte si textu:
'je-li aspon jedne z cislic 7, zobrazi se obrazek a pipne
Je to komentář. Je vhodné a obvyklé do kódu zapisovat vysvětlující poznámky. Tyto poznámky jsou uvedené znakem ' (apostrof). Tyto poznámky se nám vyplatí zvláště tehdy, když budeme chtít později upravovat nějaký složitější program a bez nich bychom velmi obtížně vzpomínali, jak jsme to tehdy vlastně mysleli a co jsme chtěli tímto kódem vlastně dokázat.



Ve druhém kroku generujeme náhodná čísla. K tomu slouží funkce Rnd. Tato funkce vytvoří v každém řádku náhodné číslo z intervalu 0 a 1 (s desetinnou čárkou a několika desetinnými místy). To vynásobíme deseti a pomocí funkce Int se ze součinu odříznou desetinná místa.
Dále potřebujeme tato čísla zkopírovat do tří popisků na formuláři. Musíme tato čísle převést na text – funkce Cstr (Covert to String, převést na řetězec).
POZNÁMKA:

Takto postupuje program ve vyhodnocení algoritmu (příklad):
Label1.Text = CStr(Int(Rnd() * 10))

Kód / Výsledek

Rnd() / 0,7055475

(Rnd() * 10) / 7,055475

Int(Rnd() * 10) / 7

CStr(Int(Rnd() * 10)) / „7“

Label1.Text = CStr(Int(Rnd() * 10))

Program také musíme nějak ukončit. Můžeme to provést napríklad touto procedurou přiřazenou ke tlačítku KONEC


Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click
Me.Close()
End Sub

Někdy se můžeme setkat místo příkazu Me.Close() s příkazem End nebo Application.Exit() v případě komplikovanějších projektů složených z několika formulářů.

Úprava programu

Při spuštění programu zjistíte, že se pokaždé zobrazuje přesně stejná posloupnost náhodných čísel. Funkce Rnd Visual Basicu byla navržena tak, aby zobrazovala opakující se sekvenci čísel – tak, aby byla umožněno otestování běhu programů pomocí čísel, které lze opakovat znovu a znovu. „Opravdová“ náhodná čísla získáme pomocí příkazu Randomize.

Uděláme to tak, že poklepeme na formuláři (na na jeho objektech) a zobrazíme proceduru Form_Load. Napíšeme Randomize a stiskneme klávesu Šipka dolů (viz obr.)


Příkaz Randomize se přidá do programu a vykoná se pokaždé, když se program spustí. Na základě systémových hodin vytváří náhodný startovací bod pro generování náhodných čísel funkci Rnd a generovaná čísla budou opravdu náhodná, nebudou mít žádnou zákonitost.

Rozhraní programu můžeme upravit i jinak. Při běhu programu lze měnit vlastnosti formuláře. Například můžeme zakázat možnost změny rozměrů okna programu a minimalizace za běhu, můžeme uživatele donutit zavírat program naším tlačítkem a ne X (prostě X z titulkového pruhu odstraníme)
Kód vypadá takto:


Okno programu vypadá pak takto:


Úkoly:

1.Změňte program tak, aby výhra byla v případě, že jsou vždy dvě (nebo tři) vylosována stejná čísla.

2.Upravte výhru – například různá hodnota pro různé hodnoty stejných číslic


Komentáře

Zatím nikdo nekomentoval. Buďte první kdo vloží svůj komentář.

Přidat komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášený.

Hodnocení

Hodnotit mohou pouze přihlášení uživatelé.

Prosím přihlaště senebo se registrujte pro možnost hodnocení.

Zatím nikdo nehodnotil.
Vygenerované za: 0.04 sekund
5,120,033 návštěv