PROŠ Programování do škol |
TÉMATICKÝ CELEK 07 | |
7.1 Ladění kódu a chyby | |
- ladění kódu je proces, kdy se snažíme odstranit z aplikace chyby, které jsme vytvořili při návrhu aplikace. | |
7.1.1 Druhy chyb | |
- chyby mohou být: ⑉ chyby při překladu, ⑉ chyby za běhu aplikace, ⑉ logické chyby. Chyby při překladu - jsou způsobeny špatně zapsaným kódem, - jestliže v době návrhu aplikace napíšeme špatné klíčové slovo nebo jinou syntaktickou chybu, VB ji odhalí v době překladu, - VB .NET 2010 má schopnost odhalit tyto chyby ihned a zapsat je do okna Error list (dále člěněna na Errors, Warnings, Messages). pozn okno zapneme v menu View --> Error List. Chyby za běhu aplikace - tyto chyby nastanou, pokud aplikace běží a pokusí-li se příkaz provést operaci, která provést nejde, - příkladem může být dělení nulou. Logické chyby - jejím následkem je jiné chování aplikace, než jaké očekáváte, - aplikace může obsahovat syntakticky správný kód, běží bez jakýchkoliv chyb a stejně podává nesprávné výsledky, - tyto chyby se dají odstranit jen testováním a analýzou výsledků. (CVIČNÝ 01) |
|
Pro připomenutí uvádíme tabulku nejběžnějších chyb Err.Number: | |
7.2 Ladící nástroje | |
- jsou navrženy pro pomoc
při odstraňování logických chyb a chyb za běhu programu a sledování
chování aplikace, v níž se žádné chyby viditelně neprojevují, - aplikace může být ve třech modech: ⑉ mód návrhu, ⑉ mód běhu aplikace, ⑉ mód přerušení programu. |
|
7.2.1 Mód přerušení | |
- do tohoto módu se
dostaneme, když nastane chyba za běhu aplikace nebo když se program
dostane k místu, kde je nastavena zarážka – breakpoint. Zarážka – breakpoint - definuje řádek aplikace, v němž se má běh aplikace automaticky přerušit, - nastavíme ho tak, že v módu návrhu klepneme myší vlevo od řádku, na který chceme zarážku umístit (také přes menu Debug – Toggle Breakpoint, F9), - odstraníme ji opětovným kliknutím na toto místo. Krokování - proces, kdy v módu přerušení vykonáváme jeden příkaz za druhým, - máme tyto volby: ⑉ Step Into – (F8) – provede následující řádek kódu, pokud je volána jiná procedura, krokování pokračuje i v ní po jednotlivých řádcích, ⑉ Step Over – (Shift+F8) – provede následující řádek kódu, pokud je volána jiná procedura, je toto provedeno najednou v jednom kroku, ⑉ Step Out – (Ctrl+Shift+F8) – provede zbytek aktuální procedury a zastaví se na následujícím řádku ve volající proceduře, ⑉ Run To Cursor – (Ctrl+F8) – provede sled kroků až k místu, kde máme umístěný kurzor. ⑉ Set Next Statement – (Ctrl+F9) – vynechá se část kódu a přejde se na příkaz, kde je kurzor. |
|
7.2.2 Používání ladících oken | |
- v módu přerušení můžeme používat některá okna
k ladění kódu, - zobrazíme je pomocí menu View, - jsou to: ⑉ okno Immediate. Okno Immediate - zobrazuje informace, které vyplývají z ladících příkazů uvnitř kódu nebo jsou odpovědí na příkazy zadané přímo v tomto okně. |
|
7.3 Ovládací prvek RichTextBox | |
7.3.1 Textové pole RichTextBox | |
- slouží pro text, který má být zadán
uživatelem, např. pro psaní delších a rozsáhlejších textů, kde budeme
používat jednoduché řezy písma (tučné, kurzíva, podtržené). - vlastnosti: ⑉ Text (co se zobrazí) ⑉ Font (nastavení vlastnosti zobrazeného písma) ⑉ ForeColor (nastavení barvy zobrazeného textu) ⑉ Visible (nastaví zda se má ovládací prvek zobrazit při načtení formuláře) ⑉ MultiLine (nastaví zda se může do textového pole vložit víceřádkový záznam, standardně nastaveno MultiLine = False) ⑉ ScrollBars (nastaví zobrazení posuvníkových lišt) ⑉ Locked (nelze měnit obsah), ⑉ MultiLine (umožní zobrazovat více řádků, musí se přidat znak konce řádku vbCrLf, zřetězení pomocí &), - vlastnosti pro nastavení kurzoru – přístupné jen při běhu programu: ⑉ SelectionStart (0 – vlevo, 10 – 10. znak od leva), ⑉ SelectionLenght (šířka kurzoru), ⑉ SelectedText (řetězec, kterým můžeme přepsat text). |
|
STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ CVIČNÝ 01 |
|
SAMOSTATNÁ PRÁCE 01 VZOROVÉ ZADÁNÍ 02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI 03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ X01 VZOROVÉ ZADÁNÍ (W64) |
|
X02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI (W64) X03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ (W64) |
|
ZPĚT |