PROŠ 
Programování do škol
 

 

  TÉMATICKÝ CELEK 07
  7.1 Ladění kódu a chyby
  - ladění kódu je proces, kdy se snažíme odstranit z aplikace chyby, které jsme vytvořili při návrhu aplikace.
  7.1.1 Druhy chyb
  - chyby mohou být:
    chyby při překladu,
    chyby za běhu aplikace,
    logické chyby.

Chyby při překladu
- jsou způsobeny špatně zapsaným kódem,
- jestliže v době návrhu aplikace napíšeme špatné klíčové slovo nebo jinou syntaktickou chybu, VB ji odhalí v době překladu,
- VB .NET 2010 má schopnost odhalit tyto chyby ihned a zapsat je do okna Error list (dále člěněna na Errors, Warnings, Messages). pozn okno zapneme v menu View --> Error List.

Chyby za běhu aplikace
- tyto chyby nastanou, pokud aplikace běží a pokusí-li se příkaz provést operaci, která provést nejde,
- příkladem může být dělení nulou.

Logické chyby
- jejím následkem je jiné chování aplikace, než jaké očekáváte,
- aplikace může obsahovat syntakticky správný kód, běží bez jakýchkoliv chyb a stejně podává nesprávné výsledky,
- tyto chyby se dají odstranit jen testováním a analýzou výsledků.
(CVIČNÝ 01)
   
  Pro připomenutí uvádíme tabulku nejběžnějších chyb Err.Number:
   
   
  7.2 Ladící nástroje
- jsou navrženy pro pomoc při odstraňování logických chyb a chyb za běhu programu a sledování chování aplikace, v níž se žádné chyby viditelně neprojevují,
- aplikace může být ve třech modech:
    mód návrhu,
    mód běhu aplikace,
    mód přerušení programu.
   
  7.2.1 Mód přerušení
- do tohoto módu se dostaneme, když nastane chyba za běhu aplikace nebo když se program dostane k místu, kde je nastavena zarážka – breakpoint.

Zarážka – breakpoint
- definuje řádek aplikace, v němž se má běh aplikace automaticky přerušit,
- nastavíme ho tak, že v módu návrhu klepneme myší vlevo od řádku, na který chceme zarážku umístit (také přes menu Debug – Toggle Breakpoint, F9),
- odstraníme ji opětovným kliknutím na toto místo.

Krokování
- proces, kdy v módu přerušení vykonáváme jeden příkaz za druhým,
- máme tyto volby:
    Step Into – (F8) – provede následující řádek kódu, pokud je volána jiná procedura, krokování pokračuje i v ní po jednotlivých řádcích,
    Step Over – (Shift+F8) – provede následující řádek kódu, pokud je volána jiná procedura, je toto provedeno najednou v jednom kroku,
    Step Out – (Ctrl+Shift+F8) – provede zbytek aktuální procedury a zastaví se na následujícím řádku ve volající proceduře,
    Run To Cursor – (Ctrl+F8) – provede sled kroků až k místu, kde máme umístěný kurzor.
    Set Next Statement – (Ctrl+F9) – vynechá se část kódu a přejde se na příkaz, kde je kurzor.
   
   
  7.2.2 Používání ladících oken
  - v módu přerušení můžeme používat některá okna k ladění kódu,
- zobrazíme je pomocí menu View,
- jsou to:
    ⑉ okno Immediate.
   
Okno Immediate
- zobrazuje informace, které vyplývají z ladících příkazů uvnitř kódu nebo jsou odpovědí na příkazy zadané přímo v tomto okně.
   
  7.3 Ovládací prvek RichTextBox
  7.3.1 Textové pole RichTextBox
  - slouží pro text, který má být zadán uživatelem, např. pro psaní delších a rozsáhlejších textů, kde budeme používat jednoduché řezy písma (tučné, kurzíva, podtržené).
- vlastnosti:
    Text (co se zobrazí)
    Font (nastavení vlastnosti zobrazeného písma)
    ForeColor (nastavení barvy zobrazeného textu)
    Visible (nastaví zda se má ovládací prvek zobrazit při načtení formuláře)
    MultiLine (nastaví zda se může do textového pole vložit víceřádkový záznam, standardně nastaveno MultiLine = False)
    ScrollBars (nastaví zobrazení posuvníkových lišt)
    Locked (nelze měnit obsah),
    MultiLine (umožní zobrazovat více řádků, musí se přidat znak konce řádku vbCrLf, zřetězení pomocí &),
    - vlastnosti pro nastavení kurzoru – přístupné jen při běhu programu:
    SelectionStart (0 – vlevo, 10 – 10. znak od leva),
    SelectionLenght (šířka kurzoru),
    SelectedText (řetězec, kterým můžeme přepsat text).
   
   
   
  STAŽEN͍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ

CVIČNÝ 01
   
  SAMOSTATNÁ PRÁCE

01 VZOROVÉ ZADÁNÍ
02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI
03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ
X01 VZOROVÉ ZADÁNÍ (W64)
  X02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI (W64)
X03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ (W64)
   
  ZPĚT