PROŠ 
Programování do škol
 

 

  TÉMATICKÝ CELEK 06
  6.1 Rozbalovací menu (MenuStrip1)
  - nabídka neboli menu se zobrazuje vždy při horním okraji formuláře,
- pro vytvoření panelu nabídek můžeme použít ovládací prvek MenuStrip1:
    ⑉ kliknutím do příslušného řádku můžeme přepsat aktuální text,
   
   
  Legenda: (1, 2, 3 - textové položky menu (MenuItem), 4 - položky menu typu ComboBox a TextBox)

    ⑉ zde jsou dostupné skoro všechny vlastnosti, nejdůležitější jsou tyto:
    Name – jméno, které použijete při odkazu na nabídku v kódu (VB 2010 si je generuje sám),
    Text – text, který se objeví jako titulek položky.
    ⑉ seznam položek zobrazuje seznam všech položek nabídky pro aktuální formulář, platí zde:
    ⑉ Položka nabídky, která se objeví přímo u levého okraje pole seznamu, je zobrazena na panelu nabídky jako titulek nabídky.
    ⑉ Položka nabídky, která je jednou odsazena, je zobrazována jako podnabídka.
    ⑉ Nabídka může obsahovat až pět úrovní vnoření.
    ⑉ Položka nabídky s pomlčkou jako nastavením vlastnosti Text se zobrazí jako oddělovací čára. Oddělovací čára rozděluje nabídku do logických skupin.
- pro rychlý přístup k nabídkám nám slouží tyto možnosti:
    Přístupové a zkratkové klávesy
- používají se pomocí klávesy Alt a označeného písmene,
- vytvoříme je tak, že ve vlastnosti Text umístíme před příslušné písmenko znak & (Alt Gr + c).
   
  6.2 Tvorba a modifikace nabídek za běhu aplikace
  Zpřístupnění a znepřístupnění příkazů nabídky
- lze pomoci vlastnosti Enabled:
(CVIČNÝ 01)

- např.:

 
  Zobrazení značky u položky nabídky
- lze pomoci vlastnosti Checked:
- např.:
   
  Zneviditelnění položek nabídky
- lze pomoci vlastnosti Visible:
- např.:
   
   
  6.3 Reakce na události myši
- pro reakci na změnu polohy či stavu myši se používají tyto události:
    MouseDown – nastane, když uživatel stiskne libovolné tlačítko myši.
    MouseUp – nastane, když uživatel uvolní libovolné tlačítko na myši.
    MouseMove – nastane vždy, když je ukazatel myši přemístěn na novou pozici.
- tyto události rozeznává většina ovladačů,
- formulář rozezná událost myši, když se její ukazatel nachází v oblasti formuláře, kde není žádný ovladač,
- výše uvedené události mají následující parametry:
    Button – parametr je bitová řada, ve kterém tři nejméně významné bity udávají stav tlačítek myši.
    Shift - parametr je bitová řada, ve kterém tři nejméně významné bity udávají stav kláves Shift, Ctrl a Alt.
    x,y – poloha ukazatele myši v souřadnicích objektu, který rozeznává událost.
   
  6.3.1 Detekce tlačítek myši
- stisknutí tlačítka myši je předáno v parametru Button,
- kombinaci bitů v tomto parametru vypadá takto:
   
  6.3.2 Detekce stavu kláves Shift, Ctrl, Alt
  - stisknutí tlačítka myši je předáno v parametru Shift,
- kombinaci bitů v tomto parametru vypadá takto:
   
  6.3.3 Metoda „táhni a pusť“ (drag and drop)
  - pro tuto metodu potřebujeme následující vlastnosti, události a metody spojené s ovládacím prvkem:

Vlastnosti

DragMode – povolí automatické (Automatic) nebo ruční (Manual) přetažení prvku.
DragIcon – určí, jaká ikona se v průběhu přetahování zobrazuje.

Události

DragDrop – nastane, když je prvek puštěn na objekt.
DragOver – nastane, když je prvek přetahován přes objekt.

Metody

Drag – zahájí nebo zastaví manuální přetahování.
   
  6.4 Základní příkazy pro práci s grafikou
  - Plocha PictureBox formuláře může také sloužit ke kreslení jednoduchých tvarů pomocí deklarace proměnné pero (Pen):
   
  (CVIČNÝ 02)

DrawEllipse

- nakreslí elipsu.
   
  DrawLine
- nakreslí čáru.
   
  DrawRectangle
- nakreslí čtyřúhelník.
   
  g.Clear
- vymazání obsahu PictureBox.
(CVIČNÝ 03)
   
  6.4.1 Ovládací prvek ColorDialog
  ColorDialog

- je speciální ovládací prvek, který slouží k vyvolání systémové nabídky výběru barev nebo míchání vybraných barev pomocí barevného modelu RGB.
- Základní syntax: ColorDialog1.Color
   
   
  STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ

CVIČNÝ 01
CVIČNÝ 02
CVIČNÝ 03
METODIKA
   
  SAMOSTATNÁ PRÁCE

01 VZOROVÉ ZADÁNÍ
02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI
03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ
   
  ZPĚT