PROŠ Programování do škol |
TÉMATICKÝ CELEK 06 | |
6.1 Rozbalovací menu (MenuStrip1) | |
- nabídka neboli menu se zobrazuje vždy při horním
okraji formuláře, - pro vytvoření panelu nabídek můžeme použít ovládací prvek MenuStrip1: ⑉ kliknutím do příslušného řádku můžeme přepsat aktuální text, |
|
Legenda: (1, 2, 3 - textové položky menu (MenuItem),
4 - položky menu typu ComboBox a TextBox) ⑉ zde jsou dostupné skoro všechny vlastnosti, nejdůležitější jsou tyto: ⑉ Name – jméno, které použijete při odkazu na nabídku v kódu (VB 2010 si je generuje sám), ⑉ Text – text, který se objeví jako titulek položky. ⑉ seznam položek zobrazuje seznam všech položek nabídky pro aktuální formulář, platí zde: ⑉ Položka nabídky, která se objeví přímo u levého okraje pole seznamu, je zobrazena na panelu nabídky jako titulek nabídky. ⑉ Položka nabídky, která je jednou odsazena, je zobrazována jako podnabídka. ⑉ Nabídka může obsahovat až pět úrovní vnoření. ⑉ Položka nabídky s pomlčkou jako nastavením vlastnosti Text se zobrazí jako oddělovací čára. Oddělovací čára rozděluje nabídku do logických skupin. - pro rychlý přístup k nabídkám nám slouží tyto možnosti: ⑉ Přístupové a zkratkové klávesy - používají se pomocí klávesy Alt a označeného písmene, - vytvoříme je tak, že ve vlastnosti Text umístíme před příslušné písmenko znak & (Alt Gr + c). |
|
6.2 Tvorba a modifikace nabídek za běhu aplikace | |
Zpřístupnění a znepřístupnění příkazů
nabídky - lze pomoci vlastnosti Enabled: (CVIČNÝ 01) - např.: |
|
Zobrazení značky u položky nabídky - lze pomoci vlastnosti Checked: - např.: |
|
Zneviditelnění položek nabídky - lze pomoci vlastnosti Visible: - např.: |
|
6.3 Reakce na události myši | |
- pro reakci na změnu
polohy či stavu myši se používají tyto události: ⑉ MouseDown – nastane, když uživatel stiskne libovolné tlačítko myši. ⑉ MouseUp – nastane, když uživatel uvolní libovolné tlačítko na myši. ⑉ MouseMove – nastane vždy, když je ukazatel myši přemístěn na novou pozici. - tyto události rozeznává většina ovladačů, - formulář rozezná událost myši, když se její ukazatel nachází v oblasti formuláře, kde není žádný ovladač, - výše uvedené události mají následující parametry: ⑉ Button – parametr je bitová řada, ve kterém tři nejméně významné bity udávají stav tlačítek myši. ⑉ Shift - parametr je bitová řada, ve kterém tři nejméně významné bity udávají stav kláves Shift, Ctrl a Alt. ⑉ x,y – poloha ukazatele myši v souřadnicích objektu, který rozeznává událost. |
|
6.3.1 Detekce tlačítek myši | |
- stisknutí tlačítka myši
je předáno v parametru Button, - kombinaci bitů v tomto parametru vypadá takto: |
|
6.3.2 Detekce stavu kláves Shift, Ctrl, Alt | |
- stisknutí tlačítka myši je předáno v
parametru Shift, - kombinaci bitů v tomto parametru vypadá takto: |
|
6.3.3 Metoda „táhni a pusť“ (drag and drop) | |
- pro tuto metodu potřebujeme následující
vlastnosti, události a metody spojené s ovládacím prvkem: Vlastnosti DragMode – povolí automatické (Automatic) nebo ruční (Manual) přetažení prvku. DragIcon – určí, jaká ikona se v průběhu přetahování zobrazuje. Události DragDrop – nastane, když je prvek puštěn na objekt. DragOver – nastane, když je prvek přetahován přes objekt. Metody Drag – zahájí nebo zastaví manuální přetahování. |
|
6.4 Základní příkazy pro práci s grafikou | |
- Plocha PictureBox formuláře může také sloužit ke kreslení jednoduchých tvarů pomocí deklarace proměnné pero (Pen): | |
(CVIČNÝ 02) DrawEllipse - nakreslí elipsu. |
|
DrawLine - nakreslí čáru. |
|
DrawRectangle - nakreslí čtyřúhelník. |
|
g.Clear - vymazání obsahu PictureBox. (CVIČNÝ 03) |
|
6.4.1 Ovládací prvek ColorDialog | |
ColorDialog - je speciální ovládací prvek, který slouží k vyvolání systémové nabídky výběru barev nebo míchání vybraných barev pomocí barevného modelu RGB. - Základní syntax: ColorDialog1.Color |
|
STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ CVIČNÝ 01 CVIČNÝ 02 CVIČNÝ 03 METODIKA |
|
SAMOSTATNÁ PRÁCE 01 VZOROVÉ ZADÁNÍ 02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI 03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ |
|
ZPĚT |