PROŠ Programování do škol |
TÉMATICKÝ CELEK 03 | |
3.1 Proměnné | |
Proměnné slouží k dočasnému uchovávání hodnot během provádění aplikace. | |
3.1.1 Deklarace proměnných | |
- deklarace uvnitř procedury platí pouze pro tuto
proceduru, - jméno proměnné: ⑉ musí začínat písmenem, ⑉ nesmí obsahovat tečky nebo znaky deklarace typu, ⑉ nesmí přesáhnout 255 znaků, ⑉ musí být jedinečné uvnitř svého rozsahu. - další způsoby, jak deklarovat proměnné: ⑉ v sekci Declarations zpřístupní tuto proměnnou všem procedurám v modulu, (CVIČNÝ 01) |
|
⑉ s použitím klíčového slova
Public zpřístupní
proměnnou pro celou aplikaci, ⑉ s použitím klíčového slova Static u lokální proměnné zachová její hodnotu, i když procedura skončí. - deklarace může být: ⑉ Implicitní - není nutné proměnnou deklarovat (typické pro VB 6), ⑉ Explicitní – každou proměnnou je potřeba deklarovat (je nutno zadat na začátek modulu Option Explicit). |
|
3.1.2 Rozsah platnosti | |
Private - v proceduře – proměnné jsou omezeny na proceduru, ve které se nacházejí, - v modulu – omezeny na modul, ve kterém se nacházejí. Public - v proceduře – není dostupné, nelze deklarovat veřejné proměnné uvnitř procedury, - v modulu – proměnné jsou přístupné všem modulům. |
|
3.1.3 Statické proměnné | |
- uvozují se slovem
Static, - i po ukončení procedury se hodnota uchová. |
|
3.1.4 Konstanty | |
- obsahují konstantní hodnoty, které nelze měnit, - zjednodušují text, - dva zdroje konstant: ⑉ Vnitřní neboli systémové – jsou poskytovány aplikacemi a ovládacími prvky. Jsou popsány v ojektech a systémových konstantách. ⑉Symbolické neboli uživatelské – jsou deklarovány pomocí příkazu Const samotným uživatelem. Tvorba vlastních konstant Syntaxe: |
|
Příklady: | |
3.2 Datové typy | |
- při deklaraci můžeme určit typ, - pokud neurčíme typ, potom je typu Object (dříve Variant), - v VB 2010 .NET je standardně nutné proměnné deklarovat. Číselné datové typy - Integer (celé číslo), zástupný znak % (např. Dim a%), - Long (dlouhé celé číslo), zástupný znak & (např. Dim a&), - Single (plovoucí desetinná čárka s jednoduchou přesností), - Double (plovoucí desetinná čárka se zdvojenou přesností), - Currency (měna). (CVIČNÝ 02) Datový typ Byte, zástupný znak # (např. Dim a#), - je bezznaménkový typ s rozsahem 0-255 (vhodné používat při práci s barevným modelem RGB). Datový typ String, zástupný znak $ (např. Dim a$), - pro uchovávání řetězců, - implicitně má proměnnou délku, ale můžeme ho deklarovat s pevnou délkou: Dim Retez As String * 50 Když vložíme kratší řetězec, doplní se mezerami. Datový typ Boolean - reprezentuje logickou hodnotu True/False, Ano/Ne. Datový typ Date - lze do něj ukládat datum a čas. Datový typ Object - jsou uchovávány jako 32bitové a 64 bitové adresy, které odkazují na objekty uvnitř aplikace nebo uvnitř jiných aplikací, - odkaz se přiřazuje pomocí příkazu Set: Dim objOdk As Object Set ObjOdk = OpenDatabase („c:\Vb6\Biblio.mdb”) - je schopna uchovávat hodnoty ve všech systémem definovaných datových typech, - pokud nebyla přiřazena hodnota proměnné typu Variant, má hodnotu Empty: If IsEmpty (Z) Then Z=0 - proměnná typu Object může obsahovat speciální hodnotu: Null, - může také nabývat hodnotu Error pro indikaci chybového stavu. |
|
3.3 Ovládací prvky RadioButton a GroupBox | |
RadioButton - je to skupina přepínačů (tzn. používáme minimálně dva), - na rozdíl od zaškrtávacího políčka umožňují přepínače sdružovat do skupin, - přepínače umístíme do rámečku. Potom je možno vybrat pouze jeden s přepínačů. - Můžeme nastavovat tyto vlastnosti: ⑉ Text (popis ovládacího prvku) ⑉ Checked (zaškrtnutí položky) ⑉ Font (formát textu popisku) ⑉ ForeColor (barva textu popisku) ⑉ Visible ⑉ apod. (CVIČNÝ 03) |
|
GroupBox - GroupBox (kontejner nebo rám) je základním ovládacím prvkem, který umožňuje vkládat ovládací prvky podobného zaměření do jednoho místa a to především z důvodu snadné přehlednosti. - Vhodný při použití ovládacích prvků Option, neboť Frame se chová jako „formulář ve formuláři“ - Můžeme nastavovat tyto vlastnosti: ⑉ Text(popis ovládacího prvku) ⑉ Font (formát textu popisku) ⑉ ForeColor (barva textu popisku) ⑉ Visible ⑉ apod. |
|
3.4 Rozhodovací struktury (PODMÍNKY) | |
IF … THEN - pomocí struktury If…Then můžeme podmínečně provádět jeden nebo více příkazů. (CVIČNÝ 04), (CVIČNÝ 05) |
|
IF … THEN…ELSE - můžeme definovat několik bloků příkazů. |
|
SELECT CASE - slouží pro selektivní provádění jednoho z mnoha bloků příkazů. |
|
- seznam výrazů je seznam jedné nebo více hodnot
oddělených čárkou, - Case Else se provede, jestliže testovací výraz nesouhlasí s žádnou hodnotou v seznamu výrazů. |
|
3.5 Užití nabídek | |
3.5.1 Rozbalovací menu (MenuStrip1) | |
- nabídka neboli menu se zobrazuje vždy při
horním okraji formuláře, - pro vytvoření panelu nabídek můžeme použít ovládací prvek MenuStrip1: ⑉kliknutím do příslušného řádku můžeme přepsat aktuální text, |
|
- zde jsou dostupné skoro
všechny vlastnosti, nejdůležitější jsou tyto: ⑉ Name – jméno, které použijete při odkazu na nabídku v kódu (VB 2010 si je generuje sám), ⑉ Text – text, který se objeví jako titulek položky. - seznam položek zobrazuje seznam všech položek nabídky pro aktuální formulář, platí zde: ⑉ Položka nabídky, která se objeví přímo u levého okraje pole seznamu, je zobrazena na panelu nabídky jako titulek nabídky. ⑉ Položka nabídky, která je jednou odsazena, je zobrazována jako podnabídka. ⑉ Nabídka může obsahovat až pět úrovní vnoření. ⑉ Položka nabídky s pomlčkou jako nastavením vlastnosti Text se zobrazí jako oddělovací čára. Oddělovací čára rozděluje nabídku do logických skupin. - pro rychlý přístup k nabídkám nám slouží tyto možnosti: ⑉ Přístupové a zkratkové klávesy - používají se pomocí klávesy Alt a označeného písmene, - vytvoříme je tak, že ve vlastnosti Text umístíme před příslušné písmenko znak & (Alt Gr + c). |
|
STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ CVIČNÝ 01 CVIČNÝ 02 CVIČNÝ 03 CVIČNÝ 04 |
|
CVIČNÝ 05 METODIKA |
|
SAMOSTATNÁ PRÁCE 01 VZOROVÉ ZADÁNÍ 02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI 03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ |
|
ZPĚT |