PROŠ 
Programování do škol
 

 

  TÉMATICKÝ CELEK 03
  3.1 Proměnné
  Proměnné slouží k dočasnému uchovávání hodnot během provádění aplikace.
   
  3.1.1 Deklarace proměnných
   
  - deklarace uvnitř procedury platí pouze pro tuto proceduru,
- jméno proměnné:
    ⑉ musí začínat písmenem,
    ⑉ nesmí obsahovat tečky nebo znaky deklarace typu,
    ⑉ nesmí přesáhnout 255 znaků,
    ⑉ musí být jedinečné uvnitř svého rozsahu.
- další způsoby, jak deklarovat proměnné:
    ⑉ v sekci Declarations zpřístupní tuto proměnnou všem procedurám v modulu,
(CVIČNÝ 01)


 
      ⑉ s použitím klíčového slova Public zpřístupní proměnnou pro celou aplikaci,
    ⑉ s použitím klíčového slova Static u lokální proměnné zachová její hodnotu, i když procedura skončí.
- deklarace může být:

    ⑉ Implicitní - není nutné proměnnou deklarovat (typické pro VB 6),

    ⑉ Explicitní – každou proměnnou je potřeba deklarovat (je nutno zadat na začátek modulu Option Explicit).

  3.1.2 Rozsah platnosti
Private
- v proceduře – proměnné jsou omezeny na proceduru, ve které se nacházejí,
- v modulu – omezeny na modul, ve kterém se nacházejí.
Public
- v proceduře – není dostupné, nelze deklarovat veřejné proměnné uvnitř procedury,
- v modulu – proměnné jsou přístupné všem modulům.
   
   
  3.1.3 Statické proměnné
- uvozují se slovem Static,
- i po ukončení procedury se hodnota uchová.
   
  3.1.4 Konstanty
  - obsahují konstantní hodnoty, které nelze měnit,
- zjednodušují text,
- dva zdroje konstant:
    ⑉ Vnitřní neboli systémové – jsou poskytovány aplikacemi a ovládacími prvky. Jsou popsány v ojektech a systémových konstantách.

    ⑉Symbolické neboli uživatelské – jsou deklarovány pomocí příkazu Const samotným uživatelem.


Tvorba vlastních konstant

Syntaxe:
   
   
  Příklady:
   
  3.2 Datové typy
  - při deklaraci můžeme určit typ,
- pokud neurčíme typ, potom je typu Object (dříve Variant),
- v VB 2010 .NET je standardně nutné proměnné deklarovat.

Číselné datové typy
- Integer (celé číslo), zástupný znak % (např. Dim a%),
- Long (dlouhé celé číslo), zástupný znak & (např. Dim a&),
- Single (plovoucí desetinná čárka s jednoduchou přesností),
- Double (plovoucí desetinná čárka se zdvojenou přesností),

- Currency (měna).
(CVIČNÝ 02)

Datový typ Byte, zástupný znak # (např. Dim a#),
- je bezznaménkový typ s rozsahem 0-255 (vhodné používat při práci s barevným modelem RGB).

Datový typ String, zástupný znak $ (např. Dim a$),
- pro uchovávání řetězců,
- implicitně má proměnnou délku, ale můžeme ho deklarovat s pevnou délkou:
Dim Retez As String * 50
Když vložíme kratší řetězec, doplní se mezerami.

Datový typ Boolean
- reprezentuje logickou hodnotu True/False, Ano/Ne.

Datový typ Date
- lze do něj ukládat datum a čas.

Datový typ Object
- jsou uchovávány jako 32bitové a 64 bitové adresy, které odkazují na objekty uvnitř aplikace nebo uvnitř jiných aplikací,
- odkaz se přiřazuje pomocí příkazu Set:
Dim objOdk As Object
Set ObjOdk = OpenDatabase („c:\Vb6\Biblio.mdb”)

- je schopna uchovávat hodnoty ve všech systémem definovaných datových typech,
- pokud nebyla přiřazena hodnota proměnné typu Variant, má hodnotu Empty:
If IsEmpty (Z) Then Z=0
- proměnná typu Object může obsahovat speciální hodnotu: Null,
- může také nabývat hodnotu Error pro indikaci chybového stavu.
   
  3.3 Ovládací prvky RadioButton a GroupBox
  RadioButton

- je to skupina přepínačů (tzn. používáme minimálně dva),
- na rozdíl od zaškrtávacího políčka umožňují přepínače sdružovat do skupin,
- přepínače umístíme do rámečku. Potom je možno vybrat pouze jeden s přepínačů.
- Můžeme nastavovat tyto vlastnosti:
    Text (popis ovládacího prvku)
    Checked (zaškrtnutí položky)
    Font (formát textu popisku)
    ForeColor (barva textu popisku)
    Visible
    ⑉ apod.
    (CVIČNÝ 03)
   
  GroupBox

- GroupBox (kontejner nebo rám) je základním ovládacím prvkem, který umožňuje vkládat ovládací prvky podobného zaměření do jednoho místa a to především z důvodu snadné přehlednosti.
- Vhodný při použití ovládacích prvků Option, neboť Frame se chová jako „formulář ve formuláři“
- Můžeme nastavovat tyto vlastnosti:
    Text(popis ovládacího prvku)
    Font (formát textu popisku)
    ForeColor (barva textu popisku)
    Visible
    ⑉ apod.
   
   
  3.4 Rozhodovací struktury (PODMÍNKY)
  IF … THEN
- pomocí struktury If…Then můžeme podmínečně provádět jeden nebo více příkazů.
(CVIČNÝ 04), (CVIČNÝ 05)
   
  IF … THEN…ELSE
- můžeme definovat několik bloků příkazů.
   
  SELECT CASE
- slouží pro selektivní provádění jednoho z mnoha bloků příkazů.
   
  - seznam výrazů je seznam jedné nebo více hodnot oddělených čárkou,
- Case Else se provede, jestliže testovací výraz nesouhlasí s žádnou hodnotou v seznamu výrazů.
   
  3.5 Užití nabídek
  3.5.1 Rozbalovací menu (MenuStrip1)
  - nabídka neboli menu se zobrazuje vždy při horním okraji formuláře,
- pro vytvoření panelu nabídek můžeme použít ovládací prvek MenuStrip1:
   
⑉kliknutím do příslušného řádku můžeme přepsat aktuální text,
   
   
- zde jsou dostupné skoro všechny vlastnosti, nejdůležitější jsou tyto:
    Name – jméno, které použijete při odkazu na nabídku v kódu (VB 2010 si je generuje sám),
    Text – text, který se objeví jako titulek položky.
- seznam položek zobrazuje seznam všech položek nabídky pro aktuální formulář, platí zde:
    ⑉ Položka nabídky, která se objeví přímo u levého okraje pole seznamu, je zobrazena na panelu nabídky jako titulek nabídky.
    ⑉ Položka nabídky, která je jednou odsazena, je zobrazována jako podnabídka.
    ⑉ Nabídka může obsahovat až pět úrovní vnoření.
    ⑉ Položka nabídky s pomlčkou jako nastavením vlastnosti Text se zobrazí jako oddělovací čára. Oddělovací čára rozděluje nabídku do logických skupin.
   

- pro rychlý přístup k nabídkám nám slouží tyto možnosti:
    Přístupové a zkratkové klávesy
- používají se pomocí klávesy Alt a označeného písmene,
- vytvoříme je tak, že ve vlastnosti Text umístíme před příslušné písmenko znak & (Alt Gr + c).
   
  STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ

CVIČNÝ 01
CVIČNÝ 02
CVIČNÝ 03
CVIČNÝ 04
  CVIČNÝ 05
METODIKA
   
  SAMOSTATNÁ PRÁCE

01 VZOROVÉ ZADÁNÍ
02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI
03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ
   
  ZPĚT