PROŠ 
Programování do škol
 

 

  TÉMATICKÝ CELEK 01
  1.1 Spuštění programu Visual Basic 2010
  - pomocí ikony z nabídky start
   
  - po spuštění si můžeme vybrat, zda chceme vytvořit nový Projekt a jaký nebo zda chceme otevřít již existující Projekt.
   
   
  1.2 Prvky integrované do vývojového prostředí
  Panel nabídek (Menu Bar)
- obsahuje příkazy, které potřebujeme při práci s Visual Basicem.
   
Panely nástrojů (Toolbars)
- umožňují rychlý přístup k nejčastěji používaným příkazům vývojového prostředí.
   
Lišta nástrojů (Toolbox)
- poskytuje sadu nástrojů, které se používají při návrhu vzhledu pro rozmísťování ovládacích prvků na formulář.
   
  Okno průzkumníka projektů
- obsahuje seznam formulářů a modulů v současném projektu. Projekt je sada souborů užitých při tvorbě aplikace.
   
  Okno vlastností
- obsahuje seznam nastavení pro vybraný formulář nebo ovládací prvek.
   
  Okno návrhu formulářů
- slouží jako okno, ve kterém můžeme upravovat vzhled a rozhraní naší aplikace.
   
  Okno editoru kódu
- slouží jako editor pro zápis kódu.
   
Umístění formuláře
- umožní nám umístit formulář v aplikaci vůči obrazovce.
   
  Okna s chybami, varováními a dalšími zprávami
- tato dodatečná okna se používají pro správu logických a syntaktických chyb.
   
   
  1.3 Formuláře, ovládací prvky a nabídky
Základní pojmy:

Objekt
- jsou to formuláře, moduly i jednotlivé ovládací prvky.
Vlastnost
- mohou být chápány jako atributy objektu.
Metoda
- je akce, která může být s objektem vykonána.
Událost
- odezva na nějakou činnost (pohyb myši, stisk tlačítka, …).
   
  1.3.1 Formuláře
CVIČNÉ PŘÍKLADY - jsou základní stavební bloky aplikace v VB,
- nastavení vlastností: (CVIČNÝ 01A, CVIČNÝ 01B)
- SIZE - Height (výška) a SIZE - Width (šířka), (CVIČNÝ 02)
- Left (vlevo) a Top (nahoře),
- WindowState (startovací atribut formuláře).
- metody formuláře:
- Show a Hide,
- SetFocus. (CVIČNÝ 03)
- události:
- Load, Unload,
- Resize.
   
  STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ

CVIČNÝ 01A
CVIČNÝ 01B
CVIČNÝ 02
CVIČNÝ 03
  METODIKA
   
  1.3.2 Ovládací prvek tlačítko
- vybráním tlačítka se spustí událost Click,
- tlačítko lze vybrat:
    ⑉ klepnutím myši na tlačítko,
    ⑉ nastavením fokusu na tlačítko (Tab) a stiskem klávesy Enter,
    ⑉ stisk přístupové klávesy (Alt + podtržené písmeno),
    ⑉ nastavením vlastnosti tlačítka Value na True (v kódu),
    ⑉ jestliže je tlačítko implicitní příkazové tlačítko pro daný formulář, stačí stisknout Enter, i když je fokus někde jinde (vlastnost Default),
    ⑉ jestliže je tlačítko implicitní tlačítko storno pro daný formulář, stačí stisknout Esc, i když je fokus někde jinde (vlastnost Cancel).
- vlastnosti:
    ⑉ Text (nápis na tlačítku),
    ⑉ Image (obrázek místo textu).
- volba přístupové klávesy se provede tak, že před vybrané písmeno z nápisu se vloží znak &.
   
  1.3.3 Základní příkazy
  End
- tento příkaz ukončí běžící program či proceduru,
- ukončí všechny spuštěné procedury a funkce, odstraní formulář z plochy a odstraní potřebné procesy z operační paměti
Beep
- tento příkaz jednou „pípne“ a to pomocí instalovaných zvukových zařízení (zvuková karta, či PC Speaker)
   
  1.3.4 Úvod do procedur
  - úlohy lze zjednodušit rozdělením programů do menších logických bloků – procedur.

Procedury Sub

- je to blok kódu, který je proveden jako odezva na nějakou událost,
- syntaxe je takováto:
   
  - volání procedury:
   
  - vždy, když je procedura zavolána, provedou se příkazy mezi Sub a End Sub,
- implicitně jsou procedury Sub ve všech modulech typu Public,
- parametry deklarují hodnoty, které vstupují nebo vystupují z volané procedury,
- rozlišujeme dva druhy procedur Sub:
    ⑉ obecné procedury,
    ⑉ procedury pro obsluhu události.

Obecné procedury

- obsahuje kód pro vykonání nějaké specifické akce,
- je výhodná, jestliže tuto akci provádíme v aplikaci vícekrát,
- umožňují zjednodušení, zkrácení a zpřehlednění kódu.

Procedury pro obsluhu událostí

- pokud objekt VB rozpozná událost, automaticky zavolá proceduru pro obsluhu události se jménem korespondujícím s danou událostí,
- procedury pro obsluhu události pro ovládací prvek kombinuje aktuální jméno prvku (určené ve vlastnosti Name), podtržítko a jméno události:
   
  - procedura pro obsluhu události pro formulář kombinuje slovo „Form“, podtržítko a jméno události:
   
  - pokud změníte jméno ovládacího prvku, musíte změnit i jména procedur.
   
   
  SAMOSTATNÁ PRÁCE

01 VZOROVÉ ZADÁNÍ
02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI
03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ
   
  ZPĚT