PROŠ Programování do škol |
TÉMATICKÝ CELEK 01 | |
1.1 Spuštění programu Visual Basic 2010 | |
- pomocí ikony z nabídky start | |
- po spuštění si můžeme vybrat, zda chceme vytvořit nový Projekt a jaký nebo zda chceme otevřít již existující Projekt. | |
1.2 Prvky integrované do vývojového prostředí | |
Panel nabídek (Menu Bar) - obsahuje příkazy, které potřebujeme při práci s Visual Basicem. |
|
Panely nástrojů
(Toolbars) - umožňují rychlý přístup k nejčastěji používaným příkazům vývojového prostředí. |
|
Lišta nástrojů (Toolbox) - poskytuje sadu nástrojů, které se používají při návrhu vzhledu pro rozmísťování ovládacích prvků na formulář. |
|
Okno průzkumníka projektů - obsahuje seznam formulářů a modulů v současném projektu. Projekt je sada souborů užitých při tvorbě aplikace. |
|
Okno vlastností - obsahuje seznam nastavení pro vybraný formulář nebo ovládací prvek. |
|
Okno návrhu formulářů - slouží jako okno, ve kterém můžeme upravovat vzhled a rozhraní naší aplikace. |
|
Okno editoru kódu - slouží jako editor pro zápis kódu. |
|
Umístění formuláře - umožní nám umístit formulář v aplikaci vůči obrazovce. |
|
Okna s chybami, varováními a dalšími zprávami - tato dodatečná okna se používají pro správu logických a syntaktických chyb. |
|
1.3 Formuláře, ovládací prvky a nabídky | |
Základní pojmy: Objekt - jsou to formuláře, moduly i jednotlivé ovládací prvky. Vlastnost - mohou být chápány jako atributy objektu. Metoda - je akce, která může být s objektem vykonána. Událost - odezva na nějakou činnost (pohyb myši, stisk tlačítka, …). |
|
1.3.1 Formuláře | |
CVIČNÉ PŘÍKLADY | - jsou základní stavební bloky aplikace v VB, - nastavení vlastností: (CVIČNÝ 01A, CVIČNÝ 01B) - SIZE - Height (výška) a SIZE - Width (šířka), (CVIČNÝ 02) - Left (vlevo) a Top (nahoře), - WindowState (startovací atribut formuláře). - metody formuláře: - Show a Hide, - SetFocus. (CVIČNÝ 03) - události: - Load, Unload, - Resize. |
STAŽENÍ CVIČNÝCH PŘÍKLADŮ CVIČNÝ 01A CVIČNÝ 01B CVIČNÝ 02 CVIČNÝ 03 |
|
METODIKA | |
1.3.2 Ovládací prvek tlačítko | |
- vybráním tlačítka se spustí
událost Click, - tlačítko lze vybrat: ⑉ klepnutím myši na tlačítko, ⑉ nastavením fokusu na tlačítko (Tab) a stiskem klávesy Enter, ⑉ stisk přístupové klávesy (Alt + podtržené písmeno), ⑉ nastavením vlastnosti tlačítka Value na True (v kódu), ⑉ jestliže je tlačítko implicitní příkazové tlačítko pro daný formulář, stačí stisknout Enter, i když je fokus někde jinde (vlastnost Default), ⑉ jestliže je tlačítko implicitní tlačítko storno pro daný formulář, stačí stisknout Esc, i když je fokus někde jinde (vlastnost Cancel). - vlastnosti: ⑉ Text (nápis na tlačítku), ⑉ Image (obrázek místo textu). - volba přístupové klávesy se provede tak, že před vybrané písmeno z nápisu se vloží znak &. |
|
1.3.3 Základní příkazy | |
End - tento příkaz ukončí běžící program či proceduru, - ukončí všechny spuštěné procedury a funkce, odstraní formulář z plochy a odstraní potřebné procesy z operační paměti Beep - tento příkaz jednou „pípne“ a to pomocí instalovaných zvukových zařízení (zvuková karta, či PC Speaker) |
|
1.3.4 Úvod do procedur | |
- úlohy lze zjednodušit rozdělením programů do
menších logických bloků – procedur. Procedury Sub - je to blok kódu, který je proveden jako odezva na nějakou událost, - syntaxe je takováto: |
|
- volání procedury: | |
- vždy, když je procedura zavolána, provedou se
příkazy mezi Sub a End Sub, - implicitně jsou procedury Sub ve všech modulech typu Public, - parametry deklarují hodnoty, které vstupují nebo vystupují z volané procedury, - rozlišujeme dva druhy procedur Sub: ⑉ obecné procedury, ⑉ procedury pro obsluhu události. Obecné procedury - obsahuje kód pro vykonání nějaké specifické akce, - je výhodná, jestliže tuto akci provádíme v aplikaci vícekrát, - umožňují zjednodušení, zkrácení a zpřehlednění kódu. Procedury pro obsluhu událostí - pokud objekt VB rozpozná událost, automaticky zavolá proceduru pro obsluhu události se jménem korespondujícím s danou událostí, - procedury pro obsluhu události pro ovládací prvek kombinuje aktuální jméno prvku (určené ve vlastnosti Name), podtržítko a jméno události: |
|
- procedura pro obsluhu události pro formulář kombinuje slovo „Form“, podtržítko a jméno události: | |
- pokud změníte jméno ovládacího prvku, musíte změnit i jména procedur. | |
SAMOSTATNÁ PRÁCE 01 VZOROVÉ ZADÁNÍ 02 VZOROVÉ ZADÁNÍ S CHYBAMI 03 SAMOSTATNÉ ZADÁNÍ |
|
ZPĚT |