02. Programovací jazyk LOGO 1
Programovací jazyk LOGO je určen pro výuku algoritmizace. Vznikl na MIT (Messachusetts Institute of Technology). Je určen pro výuku programování zvláště u dětí, jeho typickou vlastností je práce s tzv "Želví geometrií".
Uživatel řídí pohyb "želvy" - ta reaguje na několik jednoduchých příkazů - forward, right, back, left. Kreslení ovládáme příkazy penup a pendown.
Alternativou pro Windows je program Microsoft Windows Logo. Práce v něm i příkazy jsou stejné - alternativní obrazovky budou v textu také uvedeny.
Rozhraní programu:
Použití základních příkazů
Kresba čtverce:
forward 100 right 90
forward 100 right 90
forward 100 right 90
forward 100 right 90
Mazání obrazovky:
cs (clear screen)
Poznámka: Šipkou nahoru můžeme zadávat příkazy použité dříve
Opakování příkazu:
repeat 4 [forward 100 right 90]
Další příkazy:
Procedura
Algoritmus zapisujeme jako proceduru - posloupnost příkazů
Proceduru definujeme příkazem
to názevprocedury, zapíšeme příslušné příkazy a ukončíme
end
Procedura pro kreslení čtverce
Pokud chceme proceduru vykonat - "volání procedury" pomocí jejího názvu.
Proměnná
Údaje, které chceme před spuštěním procedury měnit (např. délka strany u čtverce) zapíšeme jako proměnnou-nazveme ji třeba strana.
to procedura :jménoproměnné
Proceduru, kterou jsme definovali dříve, můžeme měnit:
Úkoly:
1. Napište proceduru pro nakreslení rovnostranného trojúhelníka
2. Napište proceduru pro nakreslení pravidelného šestiúhelníka
4. Napište proceduru pro nakreslení
n.uhelnika s počtem
n stran a délkou strany
:strana
5. Napište proceduru pro nakreslení kružnice (Nápověda... opakování 360, kroky 1)