digitální záznam zvuku a obrazu - Digitální (též. binární, číslicový) záznam využívá tzv. A/D převodník analogového signálu, který je s jeho pomocí převeden a zaznamenán jako binární číslo (skupinu nul a jedniček) Díky tomu, že odlišit 1 a 0 (pomocí el. napětí -je nebo není) lze téměr bezchybně (případné chyby jsou ošetřeny tzv. kontrolními bity), nedochází při přenosu digitálního signálu ke ztrátám informace, a tedy ani kvality signálu. Aby byl zvuk věrně zazamenán, je třeba výše uvedených vzorků co nejvíce, vzorkování musí být velmi jemné. To vyžaduje poměrně velký výpočetní výkon (rychlost, objem dat) a proto se digitální technologie začala v masovém měřítku prosahovat až v 80. letech (technologie CD), v telefonu GSM a u obrazu až s nástupem DVD technologií.
komprese multimediálních souborů - Multimediální
kontejner je obálka souboru nebo datového toku, obsahující jeden nebo více
proudů multimediálních dat (stop, streamů). Do jednoho souboru tak lze
například uložit jednu video stopu, několik zvukových stop v různých
jazycích a několik titulků, je zajištěna jejich synchronizace. Uživatel si
tak při přehrávání může vybrat, kterou kombinaci multimediálních dat chce
použít.
Formáty kontejnerů se vzájemně liší podle svých schopností pojmout různá
multimediální data. Pro přehrání jednotlivých kontejnerů používáme tzv.
demuxer (též splitter), který rozdělí datové proudy do různých dekodérů a
následně do výstupních zařízení. Kontejner sám neříká nic o vnitřní
kompresi uložených dat, ta je určena použitým kodekem. Některé kontejnery
mohou mít v sobě uloženy pouze omezenou množinu formátů (např. MPEG), jiné
jsou tolerantní i k více streamům jednoho typu dat (např. formát
Matroska). Kontejner zároveň nese informaci o tom, jakým kodekem byl každý
datový proud kódován nebo v jakém je formátu, například pomocí FourCC nebo
Codec ID. Tyto informace je možné přečíst např. pomocí programů GSpot nebo
Video ToolBox.
kodek - kodek (složenina z
počátečních slabik slov „kodér a dekodér“, respektive komprese a
dekomprese; převzato z anglického codec analogického původu) je zařízení
nebo počítačový program, který dokáže transformovat datový proud (stream)
nebo signál. Kodeky ukládají data do zakódované formy (většinou za účelem
přenosu, uchovávání nebo šifrování), ale častěji se používají naopak pro
obnovení přesně nebo přibližně původní formy dat vhodné pro zobrazování,
případně jinou manipulaci. Kodeky jsou základní součástí softwaru pro
editaci (střih) multimediálních souborů (hudba, filmy) a často se
používají pro videokonference a distribuci multimediálních dat v sítích
(streamování).
Síťově šířená multimédia většinou obsahují několik částí. Zvuková i
obrazová data a navíc doplňující informace (metadata), která umožňují obě
složky synchronizovat. Každá z částí může být určena pro jiný program,
proces nebo hardware. Aby s nimi bylo možno manipulovat, musí být
zapouzdřeny do společného celku.
Komprimace, nebo také komprese - slouží
ke zmenšení objemu dat pomocí různých algoritmů a pravidel. Komprimované
zvukové formáty tedy rozdělujeme na bezztrátové a ztrátové.
Bezztrátové zvukové
formáty (FLAC, ALAC, WMA, APE) – komprese není tak účinná, avšak
komprimovaný soubor lze vrátit zpět do původního stavu opačným postupem -
dekompresí. Nedojte tedy ke snížení kvality zvuku. Princip bezztrátové
komprese zvuku je velmi podobný jako u známých archivů ZIP nebo RAR.
Přebytečné bity jsou odstraněny, ale je zaznamenáno, kde chybí. Při
přehrávání se soubor postupně dekomprimuje, takže se přehrává originální
neporušená zvuková stopa.
Ztrátové zvukové
formáty (MP3, AAC, OGG, RA, WMA) – při kompresi jsou některé
informace nenávratně ztraceny a nelze je zpět rekonstruovat. Používá se v
případech, kde je možné ztrátu některých informací tolerovat. Dojde sice k
určitému zkreslení, ale odměnou je docela významné zmenšení souboru. My si
podrobněji popíšeme nejpoužívanější formát MP3.
formáty zvukových souborů (audio stopa CD, WAV, MP3 a WMA, MID) a videosouborů (AVI, MPEG 2, DivX, DV) -
Video
MPEG-1 • MPEG-2 • MPEG-4 ASP • H.264 (MPEG-4 AVC) • HuffYUV • RealVideo •
Theora • Dirac • VP8 • WMV
Zvuk
AAC • Apple Lossless • AC-3 • AMR • ATRAC • FLAC • G.711 • G.729 • MP3 •
MOD • Speex • Vorbis • TAK • WAV • WMA • Musepack
Kontejnery
3GP • AVI • Ogg • MPEG • QuickTime • ASF • MP4 • Matroska • WebM
AVI
Audio Video Interleave, známější pod zkratkou AVI, je multimediální
kontejner, uvedený firmou Microsoft v listopadu roku 1992 jako součást
multimediální technologie Video for Windows. Soubory typu AVI mohou
obsahovat zvukovou i video stopu, což umožňuje synchronní přehrávání videa
a zvuku.
Formát
AVI funguje jako multimediální kontejner, který obsahuje jednu nebo více
datových stop. Každá stopa ukládá jeden typ dat: zvuk, video, efekty či
text (pro zobrazení titulků). Každá stopa také obsahuje digitálně
zakódovaný mediální tok (zakódován pomocí specifického kodeku).
MPEG
Název MPEG zkracuje anglická slova Motion Picture Experts Group (vyslovuje
se [empeg]), v překladu Skupina expertů pro pohyblivý obraz, což je název
pracovní skupiny vyvíjející standardy používané na kódování
audiovizuálních informací (např. film, obraz, hudba) pomocí digitálního
kompresního algoritmu.
datový tok a kvalita u komprimovaných souborů - Komprese dat MP3 je určena datovým tokem, který se udává v jednotkách kbps (kilobit za sekundu). Platí, že čím menší datový tok tím menší soubor a nižší kvalita zvuku. Dnes se nejvíce používá bitrate v rozmezí 128 až 192 kbps. Od 160 kbps je záznam téměř nerozeznatelný od originálu.
získávání a přehrávání multimediálních
souborů - per to per (torrent), stream, autorská práva!!
streamované audio a videosoubory - Streaming
(z anglického stream – proud) je technologie kontinuálního přenosu
audiovizuálního materiálu mezi zdrojem a koncovým uživatelem. V současné
době se streamingu využívá především pro přenášení audiovizuálního
materiálu po internetu (webcasting). Webcasting může probíhat v reálném
čase (internetová televize nebo rádio), nebo systémem Video on demand
(např. YouTube). Pro streamování videa více uživatelům zároveň musí mít
provozovatel k dispozici kromě obsahu také ještě streamovací server, který
zajišťuje komunikaci s cílovými počítači a plynulé vysílání dat.
převádět nekomprimované zvukové stopy
(audio CD) a soubory do nejpoužívanějších komprimovaných formátů (MP3,
WMA) - ukázka v programu Audacity,
Windows
Media Player, Ashampoo Burning Studio free a Audiograber
Zdroj informací: většinou
www.wikipedia.cz a jiné stránky na internetu (www.jardaz.cz)