21. Prezentace (principy úspěšné prezentace, příprava podkladů pro
prezentaci, nástroje pro tvorbu prezentace, vytvoření a nastavení
prezentace, zásady zpracování počítačové prezentace)
Vysvětlit zásady úspěšné prezentace (příprava obsahu, techniky a
místnosti, srozumitelný [pomalý] přednes a výklad, kontakt s posluchači,
přiměřená délka prezentace), najít a vytvořit poklady pro prezentaci,
připravit (rastrové) obrázky ve vhodném formátu a rozlišení, vysvětlit
možnosti prezentování informací pomocí počítačových technologií (PDF
formát, webové stránky statické nebo animované, „prezentační“ program) a
znát základní technické vybavení (projektory, interaktivní tabule,
laserová ukazovátka), znát a dodržovat zásady zpracování počítačové
prezentace (kontrastní barvy, velká písma, stručné texty, využívání
obrázků, grafů a schémat, používat titulní stránku a stránku s údaji o
autorovi), umět vytvořit snímek a nastavit jeho celkové vlastnosti (způsob
přechodu [čas, klepnutí] a přiřazení připraveného přechodového efektu),
měnit pořadí snímků, exportovat vytvořenou prezentaci do formátu XHTML
„Aplikace nevytváří prezentaci – vytváří
jen snímky, proto pamatujte, že snímky tvoříte pro doplnění mluvené
prezentace.“
Matt Thornhill, prezident společnosti Audience First z
Midlothianu ve Virginii, nabízející školení na prezentace
zásady
úspěšné prezentace -
1.Při koncipování textu si uvědomte, jaká bude skladba publika. Komu je
prezentace určena? Spolužákům, učitelům, veřejnosti, zahraničním hostům?
Do jaké míry se účastníci orientují v předkládané problematice? V
souladu s touto skutečností formulujte myšlenky a užívejte odbornou
terminologii.
2. Průzkumy ukazují, že dvě třetiny posluchačů považují prezentaci
přesahující 30 minut za příliš dlouhou. Optimální doba je 15–20 minut.
To mějte na paměti, když svoje vystoupení připravujete a chystáte si
jeho grafickou podobu. Obvykle se zpracovává v programu Power Point nebo
OO Impress a za optimální délku je považováno 10–20 snímků.
3. Nepředkládejte na snímcích rozsáhlé pasáže souvislého textu, dlouhé
vysvětlující odstavce ani komplikované definice. Neuvádějte ani celé
věty. Mnohem přehlednější jsou hesla. Jednotlivé snímky by měly
obsahovat jen několik nejdůležitějších, zřetelně kategorizovaných bodů.
Text má být stručný, ale sám o sobě srozumitelný. Někdy se setkáváme s
pravidlem 5x5 - max. pět vět s max. pěti slovy. (někdy taky 6x6). Podle
obecného pravidla se doporučuje hovořit o údajích na jednom snímku 1–2
minuty.
4. Při výběru barevného pozadí, písma textu, ikon, případně animace je
dobré mít na paměti pravidlo, že »méně znamená více«. To znamená volit
nepříliš křiklavé barvy a vhodně kombinovat barvu pozadí a písma. Tyto
barvy by měly být kontrastní. Použijte fonty dostatečné velikosti a
bezpatkové písmo, které je lépe rozpoznatelné. Není vůbec přehnané
promítnout si několik již zpracovaných PPT snímků na plátno, abychom
zjistili, jak ve skutečnosti opravdu působí. Věřte, že vypadají jinak,
než na obrazovce počítače. Můžeme se tak vyhnout nepříjemnému zjištění,
že pro účastníky konference je text nečitelný, protože naše poměrně
bledé písmo zaniká v nevýrazném pozadí.
5. Přednášet neznamená předčítat. Řečník, který pouze čte obsah
přednášky z plátna a dokonce přitom stojí zády k posluchačům, je přímo
odstrašující příklad. Takový projev je monotónní a nelze se divit, že
publikům postupně ztrácí pozornost a začíná se nudit. Mnohem více
zaujmete, sdělíte-li stručně a výstižně hlavní myšlenky, které rozvedete
v bodech doplněných zajímavou informací a ilustračním příkladem.
6. Nezapomínejte přitom na mikrofon. Jste-li vybaveni mikroportem, jste
volnější a můžete se pohybovat. Je-li však mikrofon stabilní,
neodvracejte se od něj, nehovořte s hlavou otočeno k plátnu a zůstaňte u
řečnického pultu.
7. Dejte pozor na parazitická slůvka, například takže, jako, vlastně.
Často se objevují v proslovu zcela mimoděk a bezúčelně. V takovém
případě se řečník může nesprávně domnívat, že inspiruje posluchače k
poznámkám. Ale to je omyl, dělají si čárky, kolikrát nevhodné slovo
použil.
8. Jsou-li ve vašem textu obsaženy zkratky, vysvětlete je.
9. Na konci přednášky budete požádáni o zodpovězení dotazů z auditoria.
Není třeba se této situace nějak mimořádně obávat. Každého tazatele
nechejte domluvit. Nezaujímejte nepřátelské stanovisko v případě, že vám
jeho otázka nepřipadá vhodná, ale snažte se – jak nejlépe umíte –
reagovat a problém dořešit. Nebojte se přiznat i případnou neznalost.
10. Stejně jako je na začátku vystoupení zdvořilé obecenstvo pozdravit a
představit se, i v závěru vystoupení je vhodné nabídnout možnost
kontaktu na autora a poděkovat za pozornost.
programy na tvorbu prezentací -
alternativy
k power pointu
exportovat vytvořenou prezentaci do
formátu XHTML - OpenOffice.org nabízí dále export
dokumentů ve formátu XHTML. Tyto dokumenty jsou vhodné pro publikování
na Internetu či webových aplikacích, které využívají formáty HTML/XHTML.
Při exportu do HTML je ale ztracena velká část formátování a vlastností
dokumentů, neboť HTML/XHTML tyto funkce nepodporuje.
Všechno
ukázat prakticky na PC!!
Zdroj informací: většinou
www.wikipedia.cz a jiné stránky na internetu (www.jardaz.cz)