< -ZPĚT

21. Prezentace (principy úspěšné prezentace, příprava podkladů pro prezentaci, nástroje pro tvorbu prezentace, vytvoření a nastavení prezentace, zásady zpracování počítačové prezentace)

Vysvětlit zásady úspěšné prezentace (příprava obsahu, techniky a místnosti, srozumitelný [pomalý] přednes a výklad, kontakt s posluchači, přiměřená délka prezentace), najít a vytvořit poklady pro prezentaci, připravit (rastrové) obrázky ve vhodném formátu a rozlišení, vysvětlit možnosti prezentování informací pomocí počítačových technologií (PDF formát, webové stránky statické nebo animované, „prezentační“ program) a znát základní technické vybavení (projektory, interaktivní tabule, laserová ukazovátka), znát a dodržovat zásady zpracování počítačové prezentace (kontrastní barvy, velká písma, stručné texty, využívání obrázků, grafů a schémat, používat titulní stránku a stránku s údaji o autorovi), umět vytvořit snímek a nastavit jeho celkové vlastnosti (způsob přechodu [čas, klepnutí] a přiřazení připraveného přechodového efektu), měnit pořadí snímků, exportovat vytvořenou prezentaci do formátu XHTML

„Aplikace nevytváří prezentaci – vytváří jen snímky, proto pamatujte, že snímky tvoříte pro doplnění mluvené prezentace.“
Matt Thornhill, prezident společnosti Audience First z Midlothianu ve Virginii, nabízející školení na prezentace

zásady úspěšné prezentace
-
1.Při koncipování textu si uvědomte, jaká bude skladba publika. Komu je prezentace určena? Spolužákům, učitelům, veřejnosti, zahraničním hostům? Do jaké míry se účastníci orientují v předkládané problematice? V souladu s touto skutečností formulujte myšlenky a užívejte odbornou terminologii.

2. Průzkumy ukazují, že dvě třetiny posluchačů považují prezentaci přesahující 30 minut za příliš dlouhou. Optimální doba je 15–20 minut. To mějte na paměti, když svoje vystoupení připravujete a chystáte si jeho grafickou podobu. Obvykle se zpracovává v programu Power Point nebo OO Impress a za optimální délku je považováno 10–20 snímků.

3. Nepředkládejte na snímcích rozsáhlé pasáže souvislého textu, dlouhé vysvětlující odstavce ani komplikované definice. Neuvádějte ani celé věty. Mnohem přehlednější jsou hesla. Jednotlivé snímky by měly obsahovat jen několik nejdůležitějších, zřetelně kategorizovaných bodů. Text má být stručný, ale sám o sobě srozumitelný. Někdy se setkáváme s pravidlem 5x5 - max. pět vět s max. pěti slovy. (někdy taky 6x6). Podle obecného pravidla se doporučuje hovořit o údajích na jednom snímku 1–2 minuty.

4. Při výběru barevného pozadí, písma textu, ikon, případně animace je dobré mít na paměti pravidlo, že »méně znamená více«. To znamená volit nepříliš křiklavé barvy a vhodně kombinovat barvu pozadí a písma. Tyto barvy by měly být kontrastní. Použijte fonty dostatečné velikosti a bezpatkové písmo, které je lépe rozpoznatelné. Není vůbec přehnané promítnout si několik již zpracovaných PPT snímků na plátno, abychom zjistili, jak ve skutečnosti opravdu působí. Věřte, že vypadají jinak, než na obrazovce počítače. Můžeme se tak vyhnout nepříjemnému zjištění, že pro účastníky konference je text nečitelný, protože naše poměrně bledé písmo zaniká v nevýrazném pozadí.

5. Přednášet neznamená předčítat. Řečník, který pouze čte obsah přednášky z plátna a dokonce přitom stojí zády k posluchačům, je přímo odstrašující příklad. Takový projev je monotónní a nelze se divit, že publikům postupně ztrácí pozornost a začíná se nudit. Mnohem více zaujmete, sdělíte-li stručně a výstižně hlavní myšlenky, které rozvedete v bodech doplněných zajímavou informací a ilustračním příkladem.

6. Nezapomínejte přitom na mikrofon. Jste-li vybaveni mikroportem, jste volnější a můžete se pohybovat. Je-li však mikrofon stabilní, neodvracejte se od něj, nehovořte s hlavou otočeno k plátnu a zůstaňte u řečnického pultu.

7. Dejte pozor na parazitická slůvka, například takže, jako, vlastně. Často se objevují v proslovu zcela mimoděk a bezúčelně. V takovém případě se řečník může nesprávně domnívat, že inspiruje posluchače k poznámkám. Ale to je omyl, dělají si čárky, kolikrát nevhodné slovo použil.

8. Jsou-li ve vašem textu obsaženy zkratky, vysvětlete je.

9. Na konci přednášky budete požádáni o zodpovězení dotazů z auditoria. Není třeba se této situace nějak mimořádně obávat. Každého tazatele nechejte domluvit. Nezaujímejte nepřátelské stanovisko v případě, že vám jeho otázka nepřipadá vhodná, ale snažte se – jak nejlépe umíte – reagovat a problém dořešit. Nebojte se přiznat i případnou neznalost.

10. Stejně jako je na začátku vystoupení zdvořilé obecenstvo pozdravit a představit se, i v závěru vystoupení je vhodné nabídnout možnost kontaktu na autora a poděkovat za pozornost.

programy na tvorbu prezentací - alternativy k power pointu

exportovat vytvořenou prezentaci do formátu XHTML - OpenOffice.org nabízí dále export dokumentů ve formátu XHTML. Tyto dokumenty jsou vhodné pro publikování na Internetu či webových aplikacích, které využívají formáty HTML/XHTML. Při exportu do HTML je ale ztracena velká část formátování a vlastností dokumentů, neboť HTML/XHTML tyto funkce nepodporuje.



Všechno ukázat  prakticky na PC!!


Zdroj informací: většinou www.wikipedia.cz a jiné stránky na internetu (www.jardaz.cz)