< -ZPĚT

20. Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)

Vytvářet (skládat) vektorové kresby, používat základní objekty (obdélník, elipsa, čára, text, rastr), nastavovat jejich základní vlastnosti (obrys a výplň objektu), používat zarovnání a uspořádání objektů. Používat text ve vektorovém editoru a nastavovat jeho vlastnosti, vkládat (importovat) do kresby rastrové obrázky

vektorová grafika - Vektorová grafika je jeden ze dvou základních způsobů reprezentace obrazových informací v počítačové grafice. V rastrové grafice je celý obrázek popsán pomocí hodnot jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných do pravoúhlé mřížky, každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu v nějakém barevném modelu (např. RGB) (Tento způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální fotoaparát. Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka), Vektorový obrázek je složen ze základních, přesně definovaných útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky.

Vektorová grafika má proti rastrové grafice některé
výhody
:Je v ní možné libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázku beze ztráty kvality. Je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně. Výsledná paměťová náročnost obrázku je u jednolitých barevných obrázků menší, než při použití rastrového zápisu (Např. černé kolečko se zapíše jako kruh o daném poloměru vyplněný černou barvou - tedy 3 informace, zatímco u bitmapy by bylo zapotřebí definovat každý pixel zvlášť, přitom pořád dokola téměř stejnou informací - pixel barvy #FFFFFF o souřadnici [x,y], pixel barvy #FFFFFF o souřadnici [x+1,y], pixel barvy #FFFFFF o souřadnici [x+2,y]...atd.)

nevýhody: Oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. V rastrové grafice lze obrázek snadno pořídit pomocí fotoaparátu nebo skeneru. Překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika bitmapová. Nehodí se na zápis složitých barevných ploch - například fotografie nebo hieroglyfy

editory vektorové grafiky - nejčastěji se stkáme s programy CorelDRAW, Adobe Illustrator a svobodný Inkscape a OpenOffice.org Draw. Zdarma je také dostupný český program Zoner Callisto 5

Vytvářet (skládat) vektorové kresby, používat základní objekty (obdélník, elipsa, čára, text, rastr), nastavovat jejich základní vlastnosti (obrys a výplň objektu), používat zarovnání a uspořádání objektů. Používat text ve vektorovém editoru a nastavovat jeho vlastnosti, vkládat (importovat) do kresby rastrové obrázky - popis praktických činností v editoru Zoner Callisto najdete na www.jardaz.cz

Všechno ukázat  prakticky na PC!!


Zdroj informací: většinou www.wikipedia.cz a jiné stránky na internetu (www.jardaz.cz)