20. Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Vytvářet (skládat) vektorové kresby, používat základní objekty
(obdélník, elipsa, čára, text, rastr), nastavovat jejich základní
vlastnosti (obrys a výplň objektu), používat zarovnání a uspořádání
objektů. Používat text ve vektorovém editoru a nastavovat jeho vlastnosti,
vkládat (importovat) do kresby rastrové obrázky
vektorová grafika - Vektorová
grafika je jeden ze dvou základních způsobů reprezentace obrazových
informací v počítačové grafice. V rastrové grafice je celý obrázek
popsán pomocí hodnot jednotlivých barevných bodů (pixelů) uspořádaných
do pravoúhlé mřížky, každý bod má určen svou
přesnou polohu a barvu v nějakém barevném modelu (např. RGB) (Tento
způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální
fotoaparát. Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a
barevná hloubka), Vektorový obrázek je složen ze
základních, přesně definovaných útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a
mnohoúhelníky.
Vektorová grafika má proti
rastrové grafice některé
výhody:Je v ní možné libovolné zmenšování nebo zvětšování
obrázku beze ztráty kvality. Je možné pracovat s každým objektem v
obrázku odděleně. Výsledná paměťová náročnost obrázku je u jednolitých
barevných obrázků menší, než při použití rastrového zápisu (Např. černé
kolečko se zapíše jako kruh o daném poloměru vyplněný černou barvou -
tedy 3 informace, zatímco u bitmapy by bylo zapotřebí definovat každý
pixel zvlášť, přitom pořád dokola téměř stejnou informací - pixel barvy
#FFFFFF o souřadnici [x,y], pixel barvy #FFFFFF o souřadnici [x+1,y],
pixel barvy #FFFFFF o souřadnici [x+2,y]...atd.)
nevýhody:
Oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. V
rastrové grafice lze obrázek snadno pořídit pomocí fotoaparátu nebo
skeneru. Překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být
vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika
bitmapová. Nehodí se na zápis složitých barevných ploch - například
fotografie nebo hieroglyfy
editory
vektorové grafiky - nejčastěji se stkáme s programy CorelDRAW,
Adobe Illustrator a svobodný Inkscape a OpenOffice.org Draw. Zdarma je
také dostupný český program Zoner Callisto 5
Vytvářet (skládat) vektorové kresby, používat základní objekty
(obdélník, elipsa, čára, text, rastr), nastavovat jejich základní
vlastnosti (obrys a výplň objektu), používat zarovnání a uspořádání
objektů. Používat text ve vektorovém editoru a nastavovat jeho
vlastnosti, vkládat (importovat) do kresby rastrové obrázky - popis
praktických činností v editoru Zoner Callisto najdete na www.jardaz.cz
Všechno
ukázat prakticky na PC!!
Zdroj informací: většinou
www.wikipedia.cz a jiné stránky na internetu (www.jardaz.cz)