< -ZPĚT

17. Tabulkový procesor (filtrování a řazení dat, formuláře, podmínky a podmíněné formátování, export a import dat)

Vysvětlit pojmy záznam, pole a jeho označení, seřadit záznamy podle stanoveného pole, filtrovat záznamy podle stanovených podmínek, zadat ověření rozsahu dat při jejich zadávání a výběr pouze připravených možností z vytvořeného seznamu, zamknout buňky a celý sešit, používat podmínky a podmíněné formátování, export a import dat, vysvětlit základní typy datových souborů s tabulkami a seznamy (ODS, XLS, XLSX, CSV) a problematiku jejich standardizace. Uložit dokument v jiném než pro procesor nativním formátu, vysvětlit omezení, načíst (importovat) tabulku nebo seznam z jiného formátu (CSV, DBF)

záznam - řádky tabulky obvykle chápeme jako záznamy (obdobně, jako v relačních databázích, které se skládají z tabulek)

pole (označení pole) - sloupce představují datová pole (např. věk, mzda, cena). Záhlaví (seznam, popis sloupců) musí být umístěno na prvním řádku tabulky.Pole - určuje, který sloupec bude ve funkci používán (tj. ten ve kterém se provede daný výpočet). V případě použití databázových funkcí (např. =DMAX(B20:F27;"spotřeba";B29:F30) se zadává popisek sloupce ze záhlaví (v našem příkladě spotřeba) a je v uvozovkách (například "spotřeba"), nebo číslo sloupce bez uvozovek (1 představuje první sloupec, 2 druhý sloupec atd.).

řadit záznamy podle stanoveného pole - Zejména u tabulek s větším počtem řádků je někdy potřeba tabulku seřadit. Často se používá abecední třídění. Velmi užitečné je nejprve přesně označit celou oblast, to znamená určit, která část tabulky se má seřadit, a to včetně názvů polí. Záznamy můžeme v seznamu řadit podle libovolného pole nebo i podle několika polí najednou. K seřazení záznamů podle jednoho pole stačí označit libovolnou buňku v daném sloupci a zvolit příkaz Seřadit vzestupně nebo Seřadit sestupně.Pro řazení záznamů podle více polí můžeme zvolit z karty Data - Seřadit a filtrovat.V okně seřadit vybereme pole, podle kterého se má třídit. Pak můžeme přidávat úroveň a volit další kritéria. Pozor na pole „Data obsahují záhlaví“. - ukázat prakticky!!


filtrovat záznamy podle stanovených podmínek - Filtr funguje vždy na všechny záznamy v tabulce. Umožňuje odfiltrovat (nechat zobrazit) pouze záznamy splňující stanovené podmínky. Filtr (CTRL + SHIFT + L) umožňuje zapnout filtrování pro vybrané buňky. Po zapnutí filtrování se objeví u položek v záhlaví polí výběrové šipky. Po klepnutí na šipku těsně u zvoleného sloupce, se objeví připravené filtry.
Po klepnutí na Vlastní filtr můžeme zadat libovolné podmínky.

zadat ověření rozsahu dat při jejich zadávání - Při zadávání dat přímo z klávesnice je poměrně vysoké procento chybovosti. Ať už jde o překlepy nebo zadání dat mimo předpokládaný rozsah. Stejně tak může docházet k zadání jiných dat než je žádoucí v případě, že někdo tabulku připravuje s určitou představou a někdo jiný pak do tabulky data vyplňuje. Pokud pracujeme např. se seznamy, pak můžeme nastavit pro jednotlivé buňky (sloupce) určitá omezení toho co smí uživatel do buňky zadat, případně upozornit na zadání údaje mimo předpokládaný rozsah. Abychom omezili procento chybovosti a získali data v požadované formě a rozsahu, můžeme využít možnosti ověření dat. Pomocí ověření dat můžeme můžeme omezit délku textu, rozmezí hodnot, omezit rozsah data nebo času, popřípadě můžeme přímo omezit zadávané údaje na určitou množinu hodnot.
Postup
1. Vybereme buňku nebo oblast, kde chceme ověření dat nastavit.
2. Z nabídky Data vybereme příkaz Ověření...
3. V dialogovém okně Ověření dat nastavíme omezující podmínky případně zprávu při zadávání a chybové hlášení.

výběr pouze připravených možností z vytvořeného seznamu - Dialogové okno Ověření dat má tři karty - na kartě Nastavení je nabídka Seznam - taxativně vybrané hodnoty, které lze do buňky zapsat. Ostatní hodnoty jsou považovány za chybně zadané. Seznam hodnot můžeme zadat do pole Zdroj s tím, že jednotlivé položky oddělíme středníkem (v anglické verzi Excelu se jako oddělovač používá čárka) nebo můžeme do pole Zdroj zadat adresu nebo název oblasti, kde se seznam nachází. Pouze při zvolení seznamu jako ověřovacího kritéria máme možnost povolit Rozvírací seznam v buňce. Uživatel, který pak data zadává má možnost po výběru buňky hodnotou zapsat nebo kliknout na šipku vpravo a hodnotu vybrat.
ukázat prakticky!!

zamknout buňky a celý sešit - Chcete-li zabránit uživatelům v tom, aby mohli neúmyslně nebo záměrně změnit, přesunout nebo odstranit důležitá data z listu nebo sešitu, můžete některé prvky List nebo sešitu zamknout s použitím nebo bez použití Heslo. Tuto ochranu můžete z listu podle potřeby odebrat. - ukázat prakticky!!

používat podmínky a podmíněné formátování - Podmíněné formátování vám pomůže rychle zvýraznit důležité informace na listu. Možná vám ale přednastavená pravidla formátování nebudou stačit. Proto do pravidla podmíněného formátování můžete přidat vlastní vzorec a udělat tak něco, co přednastavená pravidla nezvládnou.

export a import dat - Existují dva způsoby importu dat z textového souboru pomocí aplikace Microsoft Office Excel: můžete otevřít textový soubor v aplikaci Excel, nebo můžete textový soubor importovat jako Oblast externích dat. Chcete-li exportovat data z aplikace Excel do textového souboru, použijte příkaz Uložit jako.

Existují dva běžně používané formáty textových souborů:
textové soubory s oddělovači (soubory formátu TXT), ve kterých je každé pole textu obvykle odděleno tabulátorem (kód znaku ASCII 009),
textové soubory s hodnotami oddělenými čárkou (soubory formátu CSV), ve kterých čárka (,) obvykle odděluje každé pole textu.
Znak oddělovače v souborech s oddělovači i v textových souborech CSV lze změnit. Je to vhodné například v situacích, kdy je třeba se ujistit, že operace importu nebo exportu proběhne požadovaným způsobem.

základní typy datových souborů s tabulkami a seznamy (ODS, XLS, XLSX, CSV) - standardizace

Otevřené formáty jsou výhodnější jak pro uživatele, tak pro programátory. Otevírat a upravovat je totiž můžete v aplikacích od více výrobců.
Prosadily se hned dvě skupiny nových otevřených formátů:

Office Open XML používaný v nových Microsoft Office: .DOCX, .PPTX, .XLSX atd.

OpenDocument opensourcového balíku OpenOffice: .ODT, .ODS, .ODP



Uložit dokument v jiném než pro procesor nativním formátu, vysvětlit omezení (nemusí být zachovány všechny vzorce či makra), načíst (importovat) tabulku nebo seznam z jiného formátu (CSV, DBF) - prakticky !!!

Všechno ukázat  prakticky na PC!!


Zdroj informací: většinou www.wikipedia.cz a jiné stránky na internetu (www.jardaz.cz)