13. Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování
(vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)
Vysvětlit význam a výhody důsledného používání stylů a pravidla pro
jejich používání (hierarchie nadpisů), při pořizování textu průběžně
vytvářet jeho strukturu i vzhled přiřazováním stylů (připravených v
aktuální šabloně) formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a
estetická pravidla měnit základní vlastnosti (vzhled) písma (druh, styl,
velikost, horní a dolní index), vysvětlit základní dělení písem
(proporcionální a neproporcionální, patková a bezpatková, psaná písma)
formátovat odstavec, umět nastavit základní vlastnosti odstavce (odsazení
a mezery, zarovnání, ohraničení a podklad, odrážky a číslování) i
vlastnosti pro řízení toku textu v dokumentu (nedělení odstavce, spojení s
následujícím, hlídání osamocených řádků) aplikovat změny písma s odstavce
na vybraný styl odstavce dodržovat typografická pravidla pořizování textu
(použití pomlčky a spojovníku, uvozovek, závorek, zápis čísel a jednotek s
nedělitelnou (tvrdou) mezerou, dělení slov, zápis měny, data, tel.čísla,
výpustku […]), dodržovat estetická pravidla pro kombinování písem,
vyznačování v textu a odstavce
Výhody důsledného používání stylů
- Pokud chceme, aby bylo možno využít automatickou tvorbu obsahu a aby
bylo možno snadno i dodatečně měnit vlastnosti textu, je nezbytně nutné
správně označit jednotlivé úrovně textu (nadpisy, běžný text, poznámky
atd.). V tomto směru každý pokročilý textový procesor poskytuje jednoduché
řešení. Základním rysem těchto programů je možnost využívat styl – soubor
vlastností (velikost a typ písma, šířka řádku, zarovnání, číslování atd.)
kterými je charakterizován každý úsek textu, zpravidla odstavec. Základním
účelem použití stylů je sjednocení grafického vzhledu uvnitř dokumentu, na
styly je navázána i řada dalších služeb. Styly si vytváří editor
automaticky nebo je upravuje jeho uživatel.
Vhodné použití stylů šetří práci. Pokud např. chceme psát základní text
určitým písmem a rozložením, je pohodlnější nastavit tyto vlastnosti ve
stylu a pak jen přiřadit styl konkrétním kusům textu, všechny vlastnosti
se nastaví podle předdefinované volby. Zvlášť výhodné je to tehdy, pokud
skládáme text z různých zdrojů (a nechceme je odlišit; není to např.
citace). Importovaným úsekům, které si nesou formátování původního
dokumentu, přiřadíme nový styl a tím je graficky sjednotíme.
Pravidla pro používání stylů
(hiearchie nadpisů) - hiearchii nadpisů určuje vlastnost odstavce Úroveň
osnovy - Úroveň 1 atd. Cím vyšší číslo, tím nižší úroveň nadpisu.
Struktura i vzhled přiřazováním stylů
- viz. www.jardaz.cz
formátování textu, odstavce...
-Formát odstavce můžeme měnit, formát textu můžeme pomocí formátů odstavců
měnit i dodatečně - text označíme do bloku a vybereme požadovaný formát
odstavce. Ve vlastnostech (Styly a formátování) můžeme nastavit, zda tento
styl bude možno použít i ke tvorbě obsahu (nastavení úrovně osnovy)
Typografie je umělecko-technický obor,
který se zabývá tiskovým písmem. Dělí se na mikrotypografii a
makrotypografii. Mikrotypografie se zabývá uměleckou tvorbou písma.
Makrotypografie se zabývá umístěním písma na stránku, proporcemi titulů,
textů a ilustrací, v češtině se tradičně nazývá grafická úprava.
Typografická a estetická pravidla -
opět viz. www.jardaz.cz
Základní dělení písem (proporcionální a
neproporcionální, patková a bezpatková, psaná písma) -
Patkové fonty (serif)
Nožičky písmen patkových fontů jsou zakončeny malou vodorovnou čárkou. U
souvislých textů tyto "čárky" vytvářejí optický vjem linky, a proto se texty
psané patkovými fonty dobře čtou. Patkové fonty se tudíž používají u
dlouhých textů – knihy, noviny a pod.
Nejpoužívanější patkový font ve Wordu je Times New Roman. K patkovým fontům
patří také Courier.
Serif = patka písmene
Bezpatkové fonty (sans serif)
Nožičky písmen nemají patičku. Obecně platí, že tato písma jsou pěknější,
než písma patková, ale oči se při čtení dříve unaví, proto se tato písma
používají u kratších textů, kde nám záleží na úpravě - dopisy, žádosti, ...
Nejpoužívanější bezpatkový font ve Wordu je Arial.
sans serif = bez patky.
Neproporcionální fonty
U psacích strojů musely být všechna písmena stejně široká, protože při
jednom úhozu se válec posunul vždy o sejnou vzdálenost. Fonty, které mají
všechna písmena stejně široká se nazývají neproporcionální. Je samozřejmě
obtížné zařídit, aby písmena jako je i nebo m byla stejně široká. Tento
problém se řeší patičkami u nožiček písmen, které tak vymezují šířku
písmene.
Neproporcionální fonty musí být tedy patkové.
Neproporcionálním (patkovým) fontem je Courier. Tento font se používá
většinou u psacích strojů, při psaní ve Wordu jej použijeme tehdy, jestliže
uvádíme např. výpis nějakého chybového hlášení nebo zdrojový kód programu v
nějakém programovacím jazyku.
Proporcionální fonty
U těchto fontů se šířka písmene řídí jeho tvarem. Písmeno i je tedy užší než
např. písmeno m nebo o a pod. Naprostá většina fontů ve Wordu je
proporcionální. Platí to i o nejpoužívanějších fontech Times New Roman nebo
Arial.
Velikost
Velikost písma se udává v bodech. Standardní velikost písma je 10 nebo 12.
Pokud píšeme dopis nebo nějaký důležitý dokument používáme velikost 12.
Řez
Řezem písmene rozumíme, zda je zobrazeno normálně, tučně (Bold), kurzívou
(Italic), podtrženému písmu (Underline) se snažíme vyhnout.
Řez se používá pro zvýraznění textu. Běžně se používá kurzíva (noviny,
beletrie), jen v učebnicích se používá tučné písmo.
Řízení toku textu v dokumentu (nedělení
odstavce, spojení s následujícím, hlídání osamocených řádků) - nastavení ve
formátu odstavce, viz typografie - sirotek, vdova, oddělený nadpis od svého
odstavce...
Použití barev - S masovým rozšířením
barevných laserových tiskáren není s barevným tiskem potíž, ovšem i tak je
vhodné používat barvu jen jako vzácné koření. Má to dva hlavní důvody:
Důvod stylový: Odborná práce, hýřící barvami jako papoušek, nebudí (aspoň v
našich krajích) důvěru, ale podezření. Navíc příliš mnoho barev rozptyluje
dojem z celkového vyznění a odvádí pozornost od těžiště sdělení.
Důvod technický: K podstatné části čtenářů se dostane pouze černobílá kopie,
barva by proto nikdy neměla nést nenahraditelnou informaci. Na to je dobré
pamatovat zejména v grafech!
Rozvržení dokumentu - Předem se
smiřte s tím, že jen málokdo bude vaší práci číst jako román od začátku do
konce. Daleko častěji v ní bude něco hledat, bude jen listovat a přebíhat
stránky očima. Proto je tak důležitá přehlednost a strukturovanost i v
grafické formě.
Zkuste si ve svém editoru zmenšit napsanou práci tak, aby text už nebyl
čitelný. Takto vidí vaši práci ten, kdo jen rychle listuje stránkami. Pokud
vidíte obsah stránek slitý do kompaktní šedivé plochy, je text členěn
nedostatečně a nebude přehledný. Pokud vidíte oddělené bloky textu, výrazné
nadpisy a plocha stránky je rozbita dalšími objekty (obrázky, grafy...),
udělali jste pro svého čtenáře dobrou práci. Je také větší šance, že bude
čtenář po formě zaujat i obsahem a nabude dojmu, že je vaše práce nejen
typograficky, ale i myšlenkově dobře strukturována.
Všechno
ukázat prakticky na PC!!
Zdroj informací: většinou
www.wikipedia.cz a jiné stránky na internetu