< -ZPĚT

13. Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)

Vysvětlit význam a výhody důsledného používání stylů a pravidla pro jejich používání (hierarchie nadpisů), při pořizování textu průběžně vytvářet jeho strukturu i vzhled přiřazováním stylů (připravených v aktuální šabloně) formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla měnit základní vlastnosti (vzhled) písma (druh, styl, velikost, horní a dolní index), vysvětlit základní dělení písem (proporcionální a neproporcionální, patková a bezpatková, psaná písma) formátovat odstavec, umět nastavit základní vlastnosti odstavce (odsazení a mezery, zarovnání, ohraničení a podklad, odrážky a číslování) i vlastnosti pro řízení toku textu v dokumentu (nedělení odstavce, spojení s následujícím, hlídání osamocených řádků) aplikovat změny písma s odstavce na vybraný styl odstavce dodržovat typografická pravidla pořizování textu (použití pomlčky a spojovníku, uvozovek, závorek, zápis čísel a jednotek s nedělitelnou (tvrdou) mezerou, dělení slov, zápis měny, data, tel.čísla, výpustku […]), dodržovat estetická pravidla pro kombinování písem, vyznačování v textu a odstavce

Výhody důsledného používání stylů - Pokud chceme, aby bylo možno využít automatickou tvorbu obsahu a aby bylo možno snadno i dodatečně měnit vlastnosti textu, je nezbytně nutné správně označit jednotlivé úrovně textu (nadpisy, běžný text, poznámky atd.). V tomto směru každý pokročilý textový procesor poskytuje jednoduché řešení. Základním rysem těchto programů je možnost využívat styl – soubor vlastností (velikost a typ písma, šířka řádku, zarovnání, číslování atd.) kterými je charakterizován každý úsek textu, zpravidla odstavec. Základním účelem použití stylů je sjednocení grafického vzhledu uvnitř dokumentu, na styly je navázána i řada dalších služeb. Styly si vytváří editor automaticky nebo je upravuje jeho uživatel.
Vhodné použití stylů šetří práci. Pokud např. chceme psát základní text určitým písmem a rozložením, je pohodlnější nastavit tyto vlastnosti ve stylu a pak jen přiřadit styl konkrétním kusům textu, všechny vlastnosti se nastaví podle předdefinované volby. Zvlášť výhodné je to tehdy, pokud skládáme text z různých zdrojů (a nechceme je odlišit; není to např. citace). Importovaným úsekům, které si nesou formátování původního dokumentu, přiřadíme nový styl a tím je graficky sjednotíme.

Pravidla pro používání stylů (hiearchie nadpisů) - hiearchii nadpisů určuje vlastnost odstavce Úroveň osnovy - Úroveň 1 atd. Cím vyšší číslo, tím nižší úroveň nadpisu.

Struktura i vzhled přiřazováním stylů - viz. www.jardaz.cz

formátování textu, odstavce... -Formát odstavce můžeme měnit, formát textu můžeme pomocí formátů odstavců měnit i dodatečně - text označíme do bloku a vybereme požadovaný formát odstavce. Ve vlastnostech (Styly a formátování) můžeme nastavit, zda tento styl bude možno použít i ke tvorbě obsahu (nastavení úrovně osnovy)

Typografie je umělecko-technický obor, který se zabývá tiskovým písmem. Dělí se na mikrotypografii a makrotypografii. Mikrotypografie se zabývá uměleckou tvorbou písma. Makrotypografie se zabývá umístěním písma na stránku, proporcemi titulů, textů a ilustrací, v češtině se tradičně nazývá grafická úprava.

Typografická a estetická pravidla - opět viz. www.jardaz.cz

Základní dělení písem (proporcionální a neproporcionální, patková a bezpatková, psaná písma) -

Patkové fonty (serif)

Nožičky písmen patkových fontů jsou zakončeny malou vodorovnou čárkou. U souvislých textů tyto "čárky" vytvářejí optický vjem linky, a proto se texty psané patkovými fonty dobře čtou. Patkové fonty se tudíž používají u dlouhých textů – knihy, noviny a pod.
Nejpoužívanější patkový font ve Wordu je Times New Roman. K patkovým fontům patří také Courier.
Serif = patka písmene

Bezpatkové fonty (sans serif)

Nožičky písmen nemají patičku. Obecně platí, že tato písma jsou pěknější, než písma patková, ale oči se při čtení dříve unaví, proto se tato písma používají u kratších textů, kde nám záleží na úpravě - dopisy, žádosti, ...
Nejpoužívanější bezpatkový font ve Wordu je Arial.
sans serif = bez patky.

Neproporcionální fonty

U psacích strojů musely být všechna písmena stejně široká, protože při jednom úhozu se válec posunul vždy o sejnou vzdálenost. Fonty, které mají všechna písmena stejně široká se nazývají neproporcionální. Je samozřejmě obtížné zařídit, aby písmena jako je i nebo m byla stejně široká. Tento problém se řeší patičkami u nožiček písmen, které tak vymezují šířku písmene.
Neproporcionální fonty musí být tedy patkové.
Neproporcionálním (patkovým) fontem je Courier. Tento font se používá většinou u psacích strojů, při psaní ve Wordu jej použijeme tehdy, jestliže uvádíme např. výpis nějakého chybového hlášení nebo zdrojový kód programu v nějakém programovacím jazyku.

Proporcionální fonty

U těchto fontů se šířka písmene řídí jeho tvarem. Písmeno i je tedy užší než např. písmeno m nebo o a pod. Naprostá většina fontů ve Wordu je proporcionální. Platí to i o nejpoužívanějších fontech Times New Roman nebo Arial.

Velikost

Velikost písma se udává v bodech. Standardní velikost písma je 10 nebo 12. Pokud píšeme dopis nebo nějaký důležitý dokument používáme velikost 12.

Řez


Řezem písmene rozumíme, zda je zobrazeno normálně, tučně (Bold), kurzívou (Italic), podtrženému písmu (Underline) se snažíme vyhnout.
Řez se používá pro zvýraznění textu. Běžně se používá kurzíva (noviny, beletrie), jen v učebnicích se používá tučné písmo.

Řízení toku textu v dokumentu (nedělení odstavce, spojení s následujícím, hlídání osamocených řádků) - nastavení ve formátu odstavce, viz typografie - sirotek, vdova, oddělený nadpis od svého odstavce...

Použití barev - S masovým rozšířením barevných laserových tiskáren není s barevným tiskem potíž, ovšem i tak je vhodné používat barvu jen jako vzácné koření. Má to dva hlavní důvody:
 
Důvod stylový: Odborná práce, hýřící barvami jako papoušek, nebudí (aspoň v našich krajích) důvěru, ale podezření. Navíc příliš mnoho barev rozptyluje dojem z celkového vyznění a odvádí pozornost od těžiště sdělení.
Důvod technický: K podstatné části čtenářů se dostane pouze černobílá kopie, barva by proto nikdy neměla nést nenahraditelnou informaci. Na to je dobré pamatovat zejména v grafech!

Rozvržení dokumentu - Předem se smiřte s tím, že jen málokdo bude vaší práci číst jako román od začátku do konce. Daleko častěji v ní bude něco hledat, bude jen listovat a přebíhat stránky očima. Proto je tak důležitá přehlednost a strukturovanost i v grafické formě.
Zkuste si ve svém editoru zmenšit napsanou práci tak, aby text už nebyl čitelný. Takto vidí vaši práci ten, kdo jen rychle listuje stránkami. Pokud vidíte obsah stránek slitý do kompaktní šedivé plochy, je text členěn nedostatečně a nebude přehledný. Pokud vidíte oddělené bloky textu, výrazné nadpisy a plocha stránky je rozbita dalšími objekty (obrázky, grafy...), udělali jste pro svého čtenáře dobrou práci. Je také větší šance, že bude čtenář po formě zaujat i obsahem a nabude dojmu, že je vaše práce nejen typograficky, ale i myšlenkově dobře strukturována.

Všechno ukázat  prakticky na PC!!


Zdroj informací: většinou www.wikipedia.cz a jiné stránky na internetu